Thursday, June 27, 2013

Bayi 7 Bulan Lahir dengan Ekor


Foto : Ekor di tubuh Xiao Wei (collegemarket)  
Foto : Ekor di tubuh Xiao Wei (collegemarket)
GUANGDONG - Seorang ibu di China memohon pada doktor-doktor di rumah sakit agar bersedia membantu puteranya yang lahir dengan ekor yang cukup panjang  dekat punggungnya. Meski demikian, pembedahan membuang  daging tumbuh itu tidaklah mudah.

Xiao Wei lahir dengan penyakit spina bifida. Penyakit itu disebabkan   tulang belakang Xiao tidak tersusun dengan betul. Alhasil, tulang itu justru mencuat di bahagian bawah tubuhnya, dan akan terus memanjang.

"Kami sudah meminta doktor-doktor bedah untuk membuang ekor ini, namun mereka mengatakan pada kami bahawa hal ini tidaklah mudah," ujar ibu Xiao, Chen, seperti dikutip The Sun, Selasa (25/6/2013).

Menurut doktor bedah, Huang Chuanping, ekor XIao akan terus berkembang dan ketika ini, sudah sepanjang 10 centimeter. Oleh kerana itulah, mereka harus merombak kanal tulang belakang dari bayi malang itu.

"Bila kami memotongnya, ekor ini akan tumbuh lagi. Kami harus memperbaiki kanal tulang belakang untuk menghentikan pertumbuhan ekor ini," ujar Huang.

Seperti diketahui, penyakit itu merupakan penyakit yang cukup langka. Penyakit itu menjangkit satu di antara 800 bayi yang lahir di dunia ini.
(AUL)
Okezone 

No comments:

Post a Comment