Monday, July 22, 2013

Memasukkan Bantal ke Dalam Peti Sejuk Boleh Tidur Dengan Nyenyak

Memasukkan Bantal ke Dalam Kulkas Bikin Tidur Makin Nyenyak
Udara panas membuat tidur jadi tak nyenyak. Jika anda juga kerap kepanasan semasa  tidur, pakar kesihatan menyarankan agar bantal dimasukkan ke dalam peti sejuk di siang hari. Kenapa?

Ketika tidur, tubuh memerlukan suasana dan kondisi yang nyaman. Sebab tubuh mengalami peningkatan suhu. Sehingga suhu di sekitar tubuh sebaiknya dijaga agar tetap sejuk. Maka dari itu, mendinginkan bantal ke dalam peti sejuk adalah salah satu cara agar suhu di sekitar tubuh tetap terjaga kesejukannya.

“Tubuh biasanya mengeluarkan panas ketika tidur, khususnya di sekitar tangan, kaki, dan wajah,” papar Chris Idzikowski, pakar kesihatan dari Edinburgh Sleep Centre,seperti yang dikutip Medical Daily.

Idzikowski pun menyebutkan bahawa suhu di sekitar tubuh perlu diturunkan untuk meningkatkan kualiti tidur.
Suhu ruangan yang paling ideal ketika tidur adalah 18 darjah Celsius. Suhu lebih rendah dibolehkan, namun beberapa orang mungkin memerlukan selimut kerana merasa kedinginan.
Selain suhu, bahan tilam dan cadar juga perlu diperhatikan. Sekali lagi, kenyamanan adalah salah satu faktor untuk membuat tidur lebih nyenyak.

Tips terakhir yang disarankan oleh Idzikowski agar kualiti tidur tetap terjaga adalah mematikan lampu. Sebab dalam kondisi gelap, tubuh mampu bekerja secara maksima  untuk memproduksi hormon-hormon yang menjaga kesihatan secara keseluruhan. (merdeka)

No comments:

Post a Comment