ilustrasi (c) shutterstock.com
Belanja online ternyata bukan sekadar mengenai
keperluan, tapi juga masalah perilaku yang berkaitan dengan psikologis
seseorang. Seperti yang terjadi di Beijing, China, baru-baru ini.
Hanya kerana belanja di online shop, seorang wanita berusia 20 tahun meninggal dunia. Bagaimana boleh terjadi ?
Online
shopping adalah tren belanjanya era digital masa kini. Semakin ramai
orang yang menggunakan fasiliti belanja di internet seiring dengan
makin majunya teknologi dan jasa pengiriman barang yang membuat konsumen
boleh belanja dengan lebih mudah.
Namun, bila tidak dapat dikawal,
tindakan ini boleh meragut jiwa anda. Contohnya adalah Chang Yanan yang
baru-baru ini menggegerkan China dengan kematiannya akibat 'ketagihan
belanja di online shop'.
Chang adalah mahasiswi tahun ketiga di
China University of Geosciences yang ditemukan meninggal pada pukul 4
pagi, tanggal 18 Jun lalu kerana melompat dari tingkat 13 asramanya. Dia
ditemui oleh petugas dalam keadaan tak bernyawa lagi dan meninggalkan
sekeping note penyesalan pada iPodnya.
Chang menyesal dan malu
menghadapi keluarganya kerana dia telah membohongi mereka selama ini.
Dalam 1 tahun ini dia tak membayar yuran pendidikan sebagaimana mestinya
dan menggunakan wang tersebut untuk belanja online. Dilaporkan dari
wantchinatimes bahawa dia menghabiskan sebanyak 30,000 yuan.
Kesemua wang itu dia habiskan rata-rata untuk
membeli produk perawatan kulit. Chang menghabiskan wang sebanyak itu
dalam jangka waktu dua tahun terakhir. Sepertinya Chang mengalami
ketagihan belanja sejak lama.Bahkan, dia pernah meminta wang pada bapa saudaranya dengan mengatakan bahawa dia kehilangan wang sekitar Rp 30 jutaan
setelah ia lupa mengambil kartu ATM-nya.
Tidak ada informasi
mengenai reaksi keluarganya mengenai hal ini. Namun khabarnya, Chang
dikebumikan pada 27 Jun lalu bersama produk-produk perawatan kecantikan
kulit yang dia beli secara online.Vemale.com
No comments:
Post a Comment