Sunday, July 21, 2013

Wanita 59 tahun terkejut kerakyatannya dibatalkan


 
Walaupun dilahirkan di Malaysia, Wong Ah Kar, 59, hanya menjadi warganegara Malaysia sepenuhnya pada tahun 1973. Tetapi pada tahun 1989, ia telah dibatalkan tanpa pengetahuannya.

"Saya tidak tahu bahawa kewarganegaraan saya telah dibatalkan sehinggalah saya memohon permit untuk mendapatkan pembantu rumah pada 1996 dan diberitahu bahawa saya hanya seorang penduduk tetap," katanya.

MP Seputeh Teresa Kok yang menemani Wong dalam satu sidang akhbar di Kuala Lumpur pagi ini berkata, ibu bapa Wong serta adik-beradik semuanya warganegara Malaysia yang mempunyai kad pengenalan biru.

teresa kok pc auntie wongWong menunjukkan sijil pendaftaran yang menunjukkan
bapanya yang berasal dari China, menjadi warganegara Malaya pada 27 Januari 1958.

Bagaimanapun, berlaku komplikasi kerana Wong (kanan dalam gambar) dilahirkan di Kuala Kangsar, Perak pada 25 April1954 sebelum bapanya menjadi warganegara, dan dengan itu, dia terpaksa memohon sendiri kemudiannya.

"Saya tidak faham banyak, tetapi suami saya yang juga seorang warganegara, telah membantu saya untuk memohon kewarganegaraan dan saya akhirnya menerima sijil pendaftaran pada tahun 1973," katanya.

Bagaimanapun, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kemudian mengeluarkan perintah membatalkan kewarganegaraannya dengan nombor sijil pendaftaran 533728 yang berkuatkuasa pada 17 Julai 1989.

'Ralat dalam permohonan'

Alasan yang diberikan dalam perintah itu ialah tersilap mendapatkan sijil pendaftaran.

Kok berkata adalah tidak adil untuk membatalkan kewarganegaraan Wong hanya kerana kesilapan yang dibuat di JPN.

"Terdapat bukti bahawa bapanya adalah seorang warganegara, jadi bagaimana dia boleh dilucutkan kewarganegaraannya," katanya.

Beliau berharap Kementerian Dalam Negeri akan menunjukkan kesungguhan yang sama seperti sebelum pilihan raya umum dalam membantu mereka yang berhak mendapat kewarganegaraan tetapi tidak dapat.

"Dalam separuh masa pertama penggal lalu kerajaan, ketika Datuk Seri Hishammuddin Hussein menjadi menteri dalam negeri, terdapat banyak pilihan raya kecil dan setiap kalinya beliau akan memberi kerakyatan kepada warga emas untuk menunjukkan bagaimana cekapnya kerajaan.

"Tetapi apabila tidak ada lagi pilihan raya kecil, beliau diam. Saya berharap menteri dalam negeri sekarang (Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi) akan menangani perkara ini," katanya.

Kok berkata ia adalah salah apabila warga asing diberi kerakyatan sewenang-wenangnya seperti yang didedahkan dalam keterangan yang diberikan kepada suruhanjaya diraja yang menyiasat pendatang di Sabah, tetapi ia dinafikan kepada rakyat Malaysia tulen.

No comments:

Post a Comment