Tuesday, October 22, 2013

Dituduh Mempraktikkan Ilmu Hitam, Wanita Ditahan di Arab Saudi

21 Oktober 2013
Patung dari Papua Nugini. Di Papua Nugini, kepercayaan atas ilmu sihir, 
atau sanguma, sangat tersebar luas. | ABC
RIYADH,   Sepasang suami isteri dari India ditangkap pasukan keselamatan Arab Saudi dengan tuduhan mempraktikkan ilmu hitam. Demikian sejumlah sumber keamanan Saudi, Isnin (21/10/2013).

Suami isteri itu, Saikh Nizam dan Noor Jehan, berasal dari kota Kendrapara, negara   Odisha, pindah ke kota Turba, Arab Saudi, beberapa tahun lalu dan mengaku diri sebagai paranormal dan tabib.

Pasangan suami isteri ini ditangkap bulan lalu setelah pasukan keselamatan  setempat menemui berbagai benda-benda yang biasa digunakan dalam ilmu sihir di kediaman mereka, termasuk ubat-ubat herbal. Demikian penjelasan konsulat India di Jeddah.

"Pasangan itu dituduh mempraktikkan ilmu hitam dan keduanya dilaporkan oleh majikan mereka di kota Turba dekat Jeddah," kata Raj Kumar, salah seorang staf konsulat India.

Kumar menambahkan, mereka kini ditahan dan akan segera dibicarakan berdasarkan undang-undang Arab Saudi. Jika terbukti bersalah mereka terancam hukuman penjara minima   dua tahun.

Ketika pasangan suami isteri ini ditahan, enam anak mereka kini diasuh keluarga Saikh Nizam, setelah dipulangkan konsulat ke India. Keenam anak ini berusia paling tua 12 tahun dan yang terkecil baru berusia 18 bulan. KOMPAS.com
Sumber : Gulf News

No comments:

Post a Comment