Sunday, January 26, 2014

Ada kucing gay di Nigeria

26 Jan 2014

Ada kucing gay di Nigeria
Gambar hiasan. ©Shutterstock/Alexey Demidov

Seorang wanita Nigeria menjadi pemberitaan utama di beberapa akhbar tempatan kerana membuang kucingnya kerana   binatang ini ternyata gay.

Surat khabar the Huffington Post melaporkan, Sabtu (25/1), wanita  separuh umur itu melepaskan Bull, kucing dimilikinya selama tujuh tahun lantaran mempunyai ketertarikan seksual tidak wajar. Binatang itu sering bercinta dengan kucing jantan lain.

Penulis Donatus Nadi dalam sebuah artikel di akhbar tempatan mengatakan ini rekod kucing gay pertama yang terbuka dan diakui pemiliknya. "Siapa pun tertarik memiliki kucing ini boleh mengambilnya sebab saya sudah tidak mau merawatnya lagi," Nadi menuliskan sesuai permintaan si pemilik kucing.

Berita itu muncul beberapa hari setelah Presiden Nigeria Goodluck Jonathan menandatangani rancangan undang-undang (RUU) kontroversial melarang pernikahan, hubungan, dan ketertarikan antara sesama jenis. Dalam RUU itu juga disebutkan tidak boleh ada partisipasi dari kelompok pembela hak para gay, lesbian, biseksual, dan transgender (LGBT).

Dalam dunia hewan, kucing itu bukan satu-satunya pecinta sesama jenis. Tahun lalu dua penguin bernama Chupcikoni dan Suki menjadi dua binatang betina hidup bersama di Zoo di Israel. Selain itu dua angsa betina di Amerika Syarikat juga berbagi kandang dan sering memperlihatkan kasih sayang satu sama lain.Merdeka.com

No comments:

Post a Comment