Sunday, January 19, 2014

Aku Takut Jadi Ayah, Rupa-rupanya Ini Membuat Aku Sangat Bahagia

 18 Januari 2014

 
(c) asiantown.net
 Ini adalah kisah nyata seorang ayah yang mencuba mengatasi ketakutannya menjadi seorang 'ayah'. Wanita dan lelaki, tak semua di antara kita punya impian untuk memiliki anak dan menjadi orang tua. Seperti lelaki yang bernama Philip Toledano ini.

Namun hidup ini harus terus berjalan dan Philip mencari cara agar dia boleh mengatasi ketakutan, kecemasan dan kecanggungan yang dia alami. Ada banyak perubahan yang dia harus hadapi sendirian. Sejak itulah dia mulai mengabadikan kehidupannya dalam beberapa potret sampai anaknya tumbuh membesar.

(c) asiantown.net 
(c) asiantown.net
Philip berfikir andai ayahnya masih hidup, dan ada banyak hal yang juga ingin dia tanyakan pada almarhumah ibunya. Semenjak berkahwin, isterinya, Carla, juga berubah. Seperti tak ada waktu untuk bersama lagi kerana disibukkan oleh anak mereka.

Bayi perempuan yang baru lahir bernama Loulou, tidak membuatnya gemas seperti sebagaimana orang tua yang melihat anak pertama mereka. Ia melihat bayinya sebagai 'alien' atau makhluk asing dalam hidupnya. Belum lagi, ia seringkali tidak tidur kerana mengasuh anaknya.

(c) asiantown.net 
(c) asiantown.net

(c) asiantown.net 
(c) asiantown.net
Namun seiring berjalannya waktu, Philip mulai suka dan sayang dengan foto-fotonya sendiri. Ia mulai asyik memotret anaknya. Ketika Loulou bersin, ia mulai merasa ingin dekat dengannya. Ketika dia mencuba menggoda anaknya, Loulou balik menggodanya. Meski hal ini kelihatannya sederhana, namun boleh membuat Philip menangis.

(c) asiantown.net 
(c) asiantown.net
Tiga tahun berlalu dan Loulou makin besar. Melalui foto-fotonya, Philip ingin meminta maaf pada isteri dan anaknya. Dia ingin mengatakan bahawa dia sangat mencintai mereka. Foto-foto yang dibuatnya, adalah caranya melalui fasa ketakutannya sendiri sampai akhirnya dia boleh menyayangi   mereka.

(c) asiantown.net 
(c) asiantown.net
Dan suatu ketika nanti, ketika anaknya sudah besar serta boleh membaca kisah dan melihat foto-foto itu, Philip ingin mengatakan, 'I love you very much, Loulou.'Vemale.com

No comments:

Post a Comment