Monday, January 27, 2014

Andai Terbangun dari Koma, Schumacher Terancam Hilang Ingatan

27 Jan 2014
Michael Schumacher (foto: Reuters)
Michael Schumacher (foto: Reuters)
GRENOBLE – Para Doktor yang berjuang menyelamatkan nyawa Michael Schumacher, dikhabarkan belum memiliki rancangan untuk membangunkan legenda Formula One (F1) itu dari komanya.
 
Juara dunia tujuh kali ini dalam keadaan koma, setelah mengalami cedera otak parah didalam kemalangan   ski di Alpen, akhir Desember lalu. Ketika ini Schumi sedang menjalani perawatan di rumah sakit Grenoble.
 
Mirror, Sabtu 25 Januari, mengatakan bahawa pakar bedah saraf Schumi masih belum boleh mengungkapkan bila waktu untuk membawa pembalap Jerman itu keluar dari komanya. Sementara beberapa ahli khuatir, Schumi kemungkinan akan mengalami koma seumur hidup.
 
Laporan tersebut menyebutkan bahawa Schumacher keadaannya masih digolongkan kritikal, usai kecelakaan 29 Desember lalu. Kepalanya terantuk batu, dan pakar perubatan mengatakan bahawa pemulihannya akan lama setelah dan memiliki masa depan yang kurang baik.
 
Selain itu beberapa khabar juga mengatakan bahawa niat pakar perubatan  kondisi membangunkannya dari koma adalah untuk mengurangi keperluan otak. Oleh karena itu Schumi membutuhkan waktu untuk pulih lebih lama.
 
Ada pula ketakukan bahawa akan terjadi pendarahan otak, andai Schumacher memang berhasil terbangun. Dan salah satunya jika Schumacher terbangun, maka ingatannya boleh saja terpadam.
(fir)okezone

No comments:

Post a Comment