Thursday, January 23, 2014

Dihukum Penjara 290 Tahun Kerana Perkosa 13 wanita

  23 Jan 2014

Harare, - Mahkamah Zimbabwe menjatuhkan hukuman penjara 290 tahun kepada seorang pemerkosa berantai. Ini merupakan hukuman terlama dalam sejarah kehakiman negeri itu.

Media pemerintah Zimbabwe melaporkan, Hakim Simon Rogers Kachembwe menyebut tertuduh, Thomas Chirembwe "lebih buruk daripada binatang ganas" yang harus disingkirkan dari masyarakat. Tertuduh yang berumur 30 tahun itu terbukti telah memperkosa 13 wanita. Demikian seperti diberitakan New Straits Times, Khamis (23/1/2014).

Chirembwe, pemerkosa berantai itu mengaku bersalah dalam perbicaraan yang diadakan Selasa, 21 Januari waktu setempat. Namun lelaki itu memohon kemurahan hati hakim dan memberikannya hukuman yang lebih ringan.

Namun dalam keputusannya, hakim menjatuhkan   hukuman penjara yang sangat lama. Hukuman berat itu disambut sorak-sorai para mangsa sementara kerabat keluarga Chirembwe menangis.

Belum lama ini, seorang menteri Zimbabwe menyerukan agar para pemerkosa dikembiri secara kimia, dengan menyuntikkan ubat yang boleh menurunkan testosteron dan menekan nafsu seks.
suntingan dari detikNews

No comments:

Post a Comment