Friday, January 10, 2014

Kanak-kanak 6 tahun dan 2 tahun dicabul ketika berkelah di taman

10 Jan 2014

 
news.com.au
Sydney - Asyik berkelah di taman dengan orangtuanya, dua anak perempuan di Sydney, Australia menjadi mangsa pencabulan. Kanak-kanak berusia 6 tahun dan 2 tahun ini dicabul  seorang lelaki tak dikenal ketika pergi ke tandas awam.

Hasil penyiasatan  Polis  New South Wales menunjukkan bahawa kedua kanak-kanak tersebut diikuti oleh suspek hingga ke dalam tandas awam. Insiden ini terjadi di taman setempat bernama Campbell Hill Pioneer Reserve pada Khamis (9/1) siang waktu setempat.

Polis masih terus memburu suspek pencabulan ini. Ciri-ciri pelaku, menurut polis , yakni berpenampilan seperti warga Timur Tengah atau Mediteranian kemudian memiliki tinggi badan sekitar 165 cm, memiliki rambut warna gelap, berperawakan sedikit berisi dan berusia sekitar 30-an tahun.

Tindakan pencabulan ini terjadi hanya berjarak 30 meter dari orangtua mangsa yang sedang menikmati makan tengahari. Taman tersebut ditutup untuk sementara setelah insiden ini terjadi.

"Ini merupakan situasi yang sangat mengerikan bagi pihak keluarga. Mereka sangat, sangat tertekan dengan apa yang menimpa mereka dan anak mereka," ujar Detektif Yeomans yang menangani perkara ini, seperti dilansir news.com.au, Jumaat (10/1/2014).

"Kedua anak tersebut sudah berada di dalam tandas (sebelum tindak pencabulan terjadi). Anak yang berusia 6 tahun menghantar adiknya yang berusia 2 tahun ke tandas dan dia membantu adiknya. Pelaku kemudian masuk ke kawasan tandas dan mencabul  anak-anak tersebut," jelasnya.

Setelah insiden ini, kedua anak tersebut langsung dibawa ke rumah sakit kanak-kanak setempat. Luka-luka yang dialami anak-anak ini tidak diketahui pasti. Namun dilaporkan, kini mereka sedang menjalani konseling di rumah sakit.

"Anak yang berusia 6 tahun masih kesal dengan apa yang telah terjadi. Sedangkan anak yang berusia 2 tahun sangat kesal ketika insiden itu terjadi, dia menangis, tapi kini mereka mendapat konseling di rumah sakit anak Westmead," terang Yeomans.

Polis setempat ketika ini fokus pada pencarian rakaman CCTV atau rakaman amatur yang boleh membantu penyiasatan kes ini dan pencarian suspek.detikNews

No comments:

Post a Comment