Saturday, January 25, 2014

Kisah benar yang meruntun jiwa : Wanita ini berjalan sejauh 45 batu di dalam suhu minus 35 darjah celcius untuk melahirkan sorang bayi

dari tulisan
Perjuangan seorang ibu dari Leh, ibu kota Ladakh, Negara  Jammu dan Kashmir, utara India. Untuk melahirkan anak keduanya, dia terpaksa berjalan sejauh 45 batu selama 9 bulan di tengah musim dingin paras beku demi melahirkan bayi keduanya . Ladakh terletak di antara Gunung Kunlun di utara dan pergunungan Himalaya di selatan. Penghuni di sini terdiri dari etnik    Indo-Arya dan keturunan Tibet  yang berjumlah sekitar 270 ribu orang.

Mereka berjalan selama sembilan hari untuk sampai ke rumah sakit terdekat di Kota Lingshed. Padahal, di luar musim beku, jarak antara dua kota itu boleh tempuh empat hingga lima hari. Mereka berjalan di atas sungai membeku dan aliran air sangat sejuk.

Dengan pakaian tebal yang berlapis dibalut jaket biru, penutup kepala, sarung tangan, dan kasut boot setinggi lutut, wanita ini   berjalan menembusi suhu beku minus 35 darjah celcius.

Sebenarnya dia  ditemani suami, anak lelaki  sulung dan dua keluarga perempuan yang lain. Mereka berjalan di atas air beku melapisi Sungai  Zanskar (Sungai Chadar) berada di ketinggian 11,123 kaki  . Musim sejuk di daerah ini boleh berlarutan sehingga setengah tahun.

Dengan menggalas bebanan di belakang, ditambah kesakitan di perut , dia menjajah Banjaran Rocky dan sungai yang beku  demi kehidupan anggota baru dalam keluarga. Sungguh berat untuk percaya !

 Unbelievable But True: In Treacherous Weather of -35C, This Woman Of Ladakh Walked 45 Miles In 9 Days To Deliver A Baby


Mereka berjalan lapan jam sehari didalam kesejukan paras beku. Malamnya mereka berteduh di dalam gua dengan memasang unggun api. Mengambil masa 9 hari untuk sampai ke rumah sakit dan 9 hari dengan jalan yang sama pulang ke rumah dengan menggendong bayi di belakang. Mereka tidak menunggu lama di rumah sakit. Semua penghuni di sini mengalami nasib yang sama kerana di  perkampungan ini tidak ada rumah sakit dan keperluan doktor.

 Unbelievable But True: In Treacherous Weather of -35C, This Woman Of Ladakh Walked 45 Miles In 9 Days To Deliver A BabyUnbelievable But True: In Treacherous Weather of -35C, This Woman Of Ladakh Walked 45 Miles In 9 Days To Deliver A Baby Unbelievable But True: In Treacherous Weather of -35C, This Woman Of Ladakh Walked 45 Miles In 9 Days To Deliver A Baby
In such circumstances, people have to carry their own provisions to survive the journey across the mountains. Spot pictures here of the family, they not only carried clothes and food, but also carried blankets for the night, sleds, and other essentials in handmade bag packs.
Unbelievable But True: In Treacherous Weather of -35C, This Woman Of Ladakh Walked 45 Miles In 9 Days To Deliver A Baby

Unbelievable But True: In Treacherous Weather of -35C, This Woman Of Ladakh Walked 45 Miles In 9 Days To Deliver A Baby
How will you rate this article?
disunting oleh idahsalam

No comments:

Post a Comment