Saturday, January 11, 2014

Lelaki ini tidak mandi selama 60 tahun

11 Jan 2014
 Pria ini selama 60 tahun tidak mandi
Amou Haji. ©tehrantimes.com

Amou Haji, lelaki 80 tahun yang tinggal di Desa Dejgah, Wilayah Fars, sebelah selatan Iran, tidak pernah mandi selama 60 tahun.

Sebelumnya rekod tidak mandi dipegang oleh lelaki India 66 tahun bernama Kailash Singh. Dia tidak mandi selama 38 tahun seperti dilansir tehrantimes.com awal pekan ini.

Apa yang dijalani Amou Haji boleh jadi tidak terlalu mengherankan jika kita mengetahui latar belakang kehidupannya.

Amou di masa mudanya pernah mengalami kejadian sangat emosional sehingga dia memencilkan diri sendiri dari kehidupan orang ramai.

Dia selalu menghilang jika bertemu orang yang akan memandikannya kerana dia meyakini kebersihan membuat dia sakit. Dia minum air lima liter sehari dari tin rombeng.

Makanan kegemaran Amou adalah daging busuk dari binatang. Dia akan marah jika orang menawarkannya makanan dan minuman bersih. Paip rokoknya pun penuh kotoran binatang. Terkadang dia juga suka merokok.

Dia mengenakan helmet seperti tentera bukan untuk berperang tapi melawan cuaca dingin.

Dia suka tinggal di dua tempat: liang kubur dan dinding bata yang orang  buat untuk dia.

Amou tidak suka bercermin. Dia hanya bercermin melalui kaca kereta. Dia juga suka memotong rambutnya agar tidak terlalu panjang. Tapi Amou tidak bercukur ke salon. Dia hanya membakar sedikit rambutnya supaya tidak terlalu panjang.

Hidup Amou sungguh sederhana. Dia tidak perlu pusing memikirkan   bil elektrik atau telepon. Dia tinggal beratap langit dan berlantai bumi.

Dia merasa bahagia meski tak punya apa-apa.
Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment