Friday, January 17, 2014

Selepas Gadis Denmark, Gadis Jerman pulak Diperkosa di India

17 Jan 2014

New Delhi - Pemerkosaan dilaporkan kembali terjadi di India. Seorang gadis berusia 18 tahun dari Jerman diperkosa oleh seorang lelaki dalam sebuah keretapi yang sedang bergerak.

Seperti dilaporkan Hindustan Times dan dilansir nydailynews.com, Jumaat (17/1/2014), gadis Jerman ini sedang berkunjung ke India dalam rangka lawatan menjadi sukarelawan untuk sebuah organisasi non-pemerintah. Pemerkosaan tersebut terjadi di dalam keretapi yang melaju ke Chennai pada 10 Januari lalu.

Korban dan suspek kebetulan berbagi satu bilik keretapi. Keduanya menaiki keretapi jenis sleeper yang setiap biliknya terdiri atas dua tempat tidur tingkat. Menurut mangsa, pelaku menunggu hingga dirinya tertidur nyenyak sebelum melakukan aksinya.

Mangsa mengaku sangat ketakutan sehingga tidak mampu berteriak minta tolong. Baru pada tanggal 13 Januari lalu mangsa melaporkan tindak pemerkosaan ini kepada polis .

"Wanita muda tersebut memerluan waktu beberapa hari untuk mengumpulkan keberaniannya sebelum melapor kepada polis . Meskipun tergolong telat untuk melakukan pemeriksaan perubatan, kami menangani kes ini dengan perlakuan sensitif," jelas Inspektor Jenderal Polis setempat, Seema Agarwal kepada NDTV.

Polis  terus memburu suspek setelah memeriksa daftar nama penumpang. Suspek pemerkosaan yang diketahui bernama Chandan Kumar (22) akhirnya berhasil ditangkap oleh Polis Tamil Nadu.

Kes pemerkosaan ini semakin menambah panjang daftar tindakan pemerkosaan yang marak terjadi di India. Baru saja awal pekan ini, seorang wanita asal Denmark dipukul dan diperkosa oleh sekelompok lelaki di New Delhi. Wanita berusia 51 tahun yang merupakan pelancung   tersesat dan meminta tolong sekelompok lelaki untuk memberitahu jalan pulang ke hotelnya. Namun dia malah dibawa ke tempat terpencil dan diperkosa.detikNews

No comments:

Post a Comment