Harakahdaily Feb 16, 2014
- Saiful Islam
”Demba Ba scored since 15 Ramadhan”
“He prays 5 times a day”
Serangkai sorakan bertali arus dilaungkan peminat di United Kingdom,
ditujukan kepada insan yang sama tetapi berbeza tempat dan juga ketika.
“Demba Ba scored since 15 Ramadhan” laung penyokong Newcastle United di St. James Park melihat Demba Ba gembira meraikan jaringan ketika sedang berpuasa.
“He prays 5 times a day’ adalah ungkapan daripada sorakan khas untuk Demba Ba di Stamford Bridge ketika permainannya bersama Chelsea.
Mungkin terasa janggal kenapa perkara ini berlaku, bagaimana
masyarakat di United Kingdom yang majoritinya bukan Islam
menitikberatkan puasa dan solat dalam rangkap sorakan mereka seolah-olah
mereka juga menjalankan kewajipan yang sama. Inilah yang kita nyatakan
sebagai pengaruh.
Pengaruh cara hidup,adab,ketetapan beragama dan prinsip yang di bawa
oleh pemain muslim sehingga masyarakat di sana turut mengetahuinya.
Demba Ba merupakan salah seorang pemain yang boleh disandarkan untuk
menjadi penyudah terbaik, biarpun tiada penampilan utama dalam pasukan
Chelsea tetapi beliau tetap memainkan peranan dalam pelan jangka masa
panjang Mourinho (Pengurus Chelsea).
Dalam artikel sebelum ini pastinya isu ketegasan pemain kelahiran
Senegal ini dalam setiap situasi yang melibatkan hukum agama Islam dan
prinsipnya menjadi hala tuju utama dan wajar untuk di contohi. Tapi kali
ini kita bawakan lebih dekat pengaruh pemain muslim seperti Demba Ba
mahupun pemain lain dan kesannya terhadap faktor persekitaran seperti
Ultras (penyokong), pengurus antarabangsa, staf dan masyarakat mahupun
penduduk setempat.
Ultras pastinya pemain kedua belas dalam setiap pasukan itulah
perumpamaan yang selalu diungkapkan. Kini segalanya terbukti dengan
wujudnya ‘chant’ atau ungkapan sorakan yang mengandungi unsur ibadah
agama Islam yang ditujukan kepada pemain muslim seperti Demba Ba tidak
kira ketika,tempat mahupun situasi.
Kepentingan ibadah yang ditonjolkan oleh Demba Ba membawa ingatan
kepada penyokong mahupun peminatnya bahawa ibadah yang dilakukannya
penting dalam kehidupan pemain muslim tersebut dan wajar diterapkan
dalam bait-bait sorakan mereka. Ini membawa pengaruh yang positif kepada
penyokong tentang agama Islam dan umatnya.
Alan Pardew contoh pengurus prihatin dan berpengalaman menguruskan pemain Muslim.
Bagi menyentuh faktor pengurusan,
pemilikan dan pengaruh pemain muslim, kita mengambil contoh Alan Pardew
(Pengurus Newcastle United) mengakui secara peribadi bahawa beliau
mengambil kira kepentingan lapan orang pemain muslim yang menyertai
pasukannya dan amat menghormati pendirian mereka setelah menimba
pengalaman menguruskan pemain muslim seperti Demba Ba untuk musim dan
kempen sebelumnya.
Ketika era Roberto Mancini sebagai pengurus kelab berbelanja besar
Manchester City, bilangan pemain muda muslim yang direkrut bertambah
seperti Abdul Razak dan Karim Rekik. Pemain-pemain ini kebanyakannya
dipinjam ke kelab luar bagi memperoleh pengalaman dan mengembangkan
bakat mereka.
Faktor pemilik saham terbesar di Manchester City yang berasal dari
Emiriah Arab Bersatu, Sheikh Mansour juga memainkan peranan kerana
semenjak pengambilan beliau isu keselesaan pemain muslim The Citizens
lebih terjamin dan diambil kira.
Darsley Park Outdoor pusat latihan Newcastle United yang dilengkapi musolla.
Terbinanya surau di Direct Sports Arena (Newcastle United),
penyediaan makanan ruji halal seperti ayam yang disembelih kepada semua
pemain di Marseyside (Liverpool) demi menjamin kesihatan pemain muslim
dan pemain-pemain yang lain, pemberian waktu untuk mengerjakan solat
oleh kelab The Gunners (Arsenal), memberi gambaran jelas tentang hubung
kait antara kepentingan pemain muslim dan pihak pengurusan kelab
berpengaruh di liga Perdana Barclays.
Pegawai atau staf pasukan juga merupakan watak penting bagi
perjalanan sesebuah pasukan begitu juga pasukan besar di liga Perdana
Barclays. Tidak dinafikan ada juga antara pegawai mahupun staf yang
berkhidmat untuk kelab-kelab ini beragama Islam. Sikap hormat terhadap
larangan dalam agama bukan sahaja berlaku atau berinteraksi antara
pemain malah pegawai dan staf kelab.
Pemain-pemain Liverpool menanggalkan jersi perlawanan yang terkena
pancutan Champagne ketika meraikan kejohanan sebelum masuk ke bilik
persalinan bagi menghormati seorang pegawai atau doktor muslim yang
bertugas. Sikap ini wajar dicontohi dan diteladani oleh masyarakat yang
prejudis terhadap Islam atau umat Islam sendiri sebagai peringatan
menghormati agama lain.
Cara sambutan jaringan berbeza diamalkan oleh Demba Ba dan Papiss Cisse sewaktu bersama di Newcaslte United.
Terbiasnya pengaruh pemain muslim kita teruskan lagi dengan adegan
atau sambutan jaringan yang biasa dilakukan pemain muslim di liga
Perdana Barclays, seperti bersujud. Cara sambutan gol ini kerap
dilakukan oleh Demba Ba dan rakan sepasukannya Papiss Cisse yang juga
beragama Islam ketika di Newcastle United, yang akhirnya di contohi oleh
kanak-kanak di kejiranan St. James Park atau Newcastle United ketika
bermain futsal.
Mungkin bagi kanak-kanak ini mereka tidak tahu tujuan sujud itu
dilakukan atau makna di sebalik tindakan tersebut tetapi jelas
mempamerkan pengaruh budaya muslim dalam masyarakat di sekitarnya.
Pengaruh agama Islam yang dibawa oleh pemain-pemain muslim memberikan
satu skop pandangan baharu terhadap Islam bagi masyarakat bukan Islam.
Biarpun pengaruhnya tidaklah terlampau besar atau meluas tetapi tetap
boleh di banggakan. Dengan pembawaan pengaruh budaya Islam dan interaksi
dengan persekitaran yang baik, pastinya hilanglah sikap prejudis
terhadap agama Islam,sikap anti-Islam dan sebagainya.
Tidak kita nafikan ini adalah antara permulaan dakwah secara dasar
dan pemberian pandangan positif yang kita mahu sebagai muslim sejati.
Sukan membawa banyak fadhilat di samping kesihatan fizikal,rohani dan
keharmonian sejagat. Majulah sukan bersama syiar Islam, Insya Allah.
No comments:
Post a Comment