Friday, March 21, 2014

Kalau Benar di Lautan Hindi , Penyelamatan MH370 Akan Benar-benar Sukar

21 Mac 2014
Jakarta - Nada optimis merebak dari beberapa profesional, sekiranya MH370 ditemukan di Lautan Hindi. Kalau benar hal ini memang cukup menggembirakan, apalagi sudah lebih dari 10 hari pesawat itu tidak ada khabar berita. Namun gendala lain akan muncul, bagaimana dengan evakuasi?

"Ini akan menjadi tugas yang berat, akan sangat-sangat susah," kata Alain Bouillard's, seorang ahli yang pernahmembantu mengevakuasi Air France dari Laut Atlantik, seperti dikutip dari Sydney Morning Herald, Jumaat (21/3/2014).

Bouillard menyampaikan perairan di Lautan Hindi  adalah perairan yang paling tak bersahabat di dunia. "Dan bagaimana proses hilangnya pesawat itu akan tetap menjadi misteri besar," jelas dia.

Bouillard kini berusia 63 tahun. Dia bekerja di Badan Perancis yang menyiasat kecelakaan Air France pada 2009 lalu. Pesawat itu diketahui jatuh ke Laut Atlantik pada Jun 2009 dan membawa 228 orang.

Ketika melakukan evakuasi Air France perlu waktu 6 hari, walau kemudian untuk menemukan kotak hitam rakaman penerbangan memerlukan waktu yang lebih lama. Semakin lama waktu pencarian, area pencarian akan semakin luas mengingat gelombang diLautan  Hindi yang terus bergerak membawa reruntuhan.

"Selama dua minggu objek akan bergerak jauh," tutup dia.

No comments:

Post a Comment