Kehilangan
pesawat MH370 di kawasan sibuk Asia Tenggara mendedahkan kelemahan dalam
sistem keselamatan udara antarabangsa, daripada pengguna pasport yang
dicuri sehinggalah kotak hitam yang ketinggalan zaman, lapor The Wall
Street Journal hari ini.
Laporan itu berkata, ketika usaha mencari apa berlaku kepada kapal
B777-200ER berterusan di perairan Vietnam, pihak keselamatan udara dan
berkuasa berkaitan kebingungan dengan apa yang harus mereka siasat.
Kapal terbang penumpang yang membawa 239 penumpang itu melalui Teluk
Thailand ketika tiba-tiba terputus hubungan dengan menara kawalan, tidak
sampai satu jam selepas berlepas dari Kuala Lumpur pagi Sabtu lalu.
Tiada sebarang isyarat kecemasan dihantar oleh kapal terbang yang menuju
Beijing itu.
Dalam siasatan antarabangsa secara besar-besaran itu, tidak ada teori
awal yang boleh menjelaskan apa yang berlaku kepada kapal yang terbang
di ketinggian 35,000 kaki dalam cuaca baik itu.
"Buat masa sekarang, tidak ada apa yang boleh diterangkan," kata
pengarah keselamatan dan insurans di Ascend Worldwide, Paul Hayes,
sebuah firma penasihat British dan firma data penerbangan.
"Tidak ada teori utama," katanya, tetapi pakar penerbangan berkata,
"tidak boleh hilang begitu saja" atau jatuh dari udara tanpa sebarang
amaran, kecuali disabotaj atau kegagalan struktur yang mendadak.
Sehingga kini, penyiasat tidak dapat memberikan sebarang punca untuk kesemua itu, lapor media itu.
Kapal terbang pencari dan menyelamat Vietnam menjumpai kemungkin
serpihan pesawat itu petang Ahad semalam kira-kira 100 batu ke barat
dari laluan kapal terbang itu, dan pegawai berkata, pencarian akan
bersambung hari ini.
Serpihan itu dipercayai bahagian dalam pintu atau ekor kapal terbang itu, kata kementerian penerangan dan komunikasi Vietnam.
Sepanjang hujung minggu, keluarga dan rakan-rakan mangsa berkumpul di
hotel berhampiran dengan lapangan terbang di Kuala Lumpur dan Beijing
untuk mendapatkan maklumat tentang pesawat itu.
Oleh kerana ia jatuh pada hari Ahad, semakin ramai keluarga yang berkumpul kecewa kerana kurangnya maklumat baru.
"Kami bersedia menerima yang terburuk," kata Che Yutian, keluarga
kepada penumpang China yang berumur 24 tahun. "Kami hanya mahu tahu apa
berlaku. Kami perlukan jawapan."
Tetapi kehilangan pesawat ini mendedahkan kelemahan kepada keselamatan udara antarabangsa.
Biasanya, transmisi elektronik boleh membantu penyiasat dan pengawal
udara untuk mengesan ketinggian pesawat, hala tujunya dan kelajuan.
Tetapi apa yang dinamakan transponders di atas Boeing 777 tidak
melaporkan apa-apa, sehinggalah ia berhenti berfungsi.
Jet besar juga biasanya membawa pemancar kecemasan yang kukuh untuk
mengenal pasti lokasi pesawat sekiranya berlaku kejadian yang tidak
diingini, jadi pasukan penyelamat boleh pergi dengan cepat ke kawasan
itu.
Alat-alat ini, yang direka untuk diaktifkan oleh kesan di atas tanah
atau air, tidak menghantar apa-apa isyarat yang boleh dikesan oleh
pencari, pengawal selia penerbangan Malaysia berkata pada hujung minggu.
"Tidak pernah saya melihat pesawat kehilangan kawalan dan kehilangan
semua komunikasi pada masa yang sama," kata Mark Martin perunding
penerbangan Martin Consulting.
Malah dalam kemalangan Air France di Lautan Atlantik pada 2009,
penanda kecemasan menunjukkan arah ke kawasan kejadian, walaupun arus
yang kuat menyebarkan serpihan ke kawasan lebih luas.
Bacaan radar tentera Malaysia menunjukkan pesawat mungkin berpatah
balik, kata ketua tentera udara negara pada Ahad, dan penyiasat
memeriksa sama ada pesawat itu cuba berbuat demikian selepas menghadapi
masalah.
Dengan latar belakang yang tidak menentu ini, pegawai
“counterterrorism” Amerika juga bingung dan teragak-agak untuk
mengatakan adanya penglibatan aktiviti keganasan. Tetapi mereka juga
tidak menolak kemungkinan itu.
Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, pegawai-pegawai AS mengesan
kemungkinan berlakunya plot pengganas, seperti melibatkan bom ubat gigi.
"Kami mengesan beberapa syarikat penerbangan."
Namun pegawai itu pantas mengatakan tidak ada bukti keganasan terlibat dalam kes Malaysia pada malam Ahad lalu.
Pengerusi Dewan Jawatankuasa Perisikan, Rep Mike Rogers (Republican, Mich) berkata kepada ABC dalam rancangan “This Week with George Stephanopoulos” bahawa tentera AS tidak mengesan apa-apa jenis letupan di udara. – 10 Mac 2014. The Malaysian Insider
No comments:
Post a Comment