Friday, March 21, 2014

Lautan Hindi, lautan paling ganas di dunia

21 Mac 2014

Lokasi puing diduga MH370 lautan paling ganas di dunia
Lokasi penemuan MH370 di Lautan Hindi . ©2014 Merdeka.com/AMSA/Associated Press
Pakar   lautan dari Universiti Western Australia, Chari Pattiaratchi mengatakan jika serpihan MH370    di Lautan Hindi  yang terlihat di citra satelit itu benar milik pesawat Malaysia Airlines MH370 maka pencarian pesawat berpenumpang itu berada di lautan terganas di dunia.

Hari ini dilaporkan citra satelit memperlihatkan dua objek terletak di sekitar 2,500 kilometer sebelah barat daya Kota Perth, Australia. Lokasi itu dikenali dengan tempat berputarnya angin kencang dan ombak raksasa.

"Anda mungkin menemukan serpihan itu di permukaan laut tapi pesawat itu boleh berada di dasar lautan. Laut itu sangat dalam, sekitar lima kilometer," kata dia, seperti dilansir surat khabar Sydney Morning Herald, Khamis (20/3).

"Mengangkat sesuatu di kedalaman lima kilometer di lautan terganas di dunia adalah suatu pekerjaan ekstrem."

Arus di kawasan itu bergerak dari barat ke timur, kata dia. Serpihan itu tampaknya sudah bergerak dengan kecepatan 1.6 kilometer per jam.

"Jadi jika serpihan itu sudah berada di permukaan laut selama sepuluh hari maka kira-kira serpihan itu sudah bergerak sejauh 300 sampai 400 kilometer dari tempat asalnya."

Menurut Pattiaratchi, wilayah perairan itu sangat dihindari oleh kapal-kapal kerana sangat berbahaya.

Merdeka.com -

No comments:

Post a Comment