Sunday, March 23, 2014

MAS Langgar Kawanan Itik Ketika Mendarat di Nepal, Pilot Tak Melapor

23 Mac 2014 detikNews
 
 (Foto: The Star)
Kathmandu - Insiden kecil menimpa Malaysia Airlines MH114 rute Kuala Lumpur-Nepal. Pesawat itu melanggar sekumpulan itik ketika   menjejakkan roda di Tribhuvan International Airport (TIA), Nepal.

Pesawat yang membawa 180 penumpang itu melanggar  sekumpulan itik   di bahagian kaca kokpit di TIA pada Jumaat (21/3/2014) malam lalu pukul 23.45 waktu setempat, demikian seperti dilansir dari The Star, Ahad (23/3/2014).

OtoritiTIA yang tak disebutkan namanya mengatakan, gara-gara insiden ini, kaca kokpit pesawat itu pecah. Namun dilaporkan tak ada penumpang atau kru yang terluka.

Disayangkan kru Malaysia Airlines tidak langsung segera melaporkan insiden ini ke Air Traffic Controller (ATC) atau petugas pengatur lalu lintas udara di lapangan terbang itu. Yang melaporkan insiden itu ialah  dari   Jet Airways dan kemudian disahkan pilot pesawat MH114 itu sebagai 'suspected bird-hit'.

"Insiden ini menjadi jelas setelah pilot Jet Airways mendarat beberapa minit setelah Malaysia Airlines, yang mengesahkan ada serpihan pecahan kaca di landasan pacu," kata seorang ATC yang tidak disebutkan namanya.

Ketika pihak otoriti lapangan terbang melakukan pemeriksaan, ditemukan sedikitnya 10 ekor itik mati dan pecahan kaca di landasan pacu. Insiden itu membuat landasan pacu ditutup sementara untuk membersihkan serpihan-serpihan kaca itu. Landasan pacu dibuka lagi setelah 1 setengah jam.

ekor itik mati ketika melakukan ipemeriksaan pada Sabtu pagi. "Ini pertama kali kami melihat banyak itik di kawasan lapangan terbang," kata pegawai TIA yang tak disebutkan namanya.Next

No comments:

Post a Comment