Tuesday, April 15, 2014

Beberapa teori spekulasi kehilangan MH370 dari The Mirror

malaysia airlines (Foto:Reuters) 
malaysia airlines (Foto:Reuters) 
  KUALA LUMPUR - Makin banyak teori liar mengenai hilangnya pesawat Malaysia Airlines MH370. Beberapa teori ada yang logik dan ada pula yang tidak masuk   akal.

Setelah mengetahui mengenai beberapa teori yang terkait dengan hilangnya MH370, berikut sejumlah teori lanjutan tersebut, yang dikutip dari Mirror, Selasa (15/4/2014).

Edward Snowden

Di dalam pesawat dipercayai ada juru teknik IBM serta orang yang dipercayai pernah bekerja sama dengan Edward Snowden. Dalam teori ini disebutkan, MH370 diculik oleh Otoriti China untuk mendapat keterangan dari orang tersebut tentang fakta-fakta yang disimpan oleh Snowden.

Kelinci Percubaan Elektornik


Dalam teori ini, menyebutkan pesawat telah disembunyikan untuk sebagai sebahagian dari percubaan elektronik. Disamping teori tersebut, diperkirakan Korea Utara (Korut) memegang peranan penting untuk menggunakan MH370 sebagai bahan percubaannya.

Kebakaran


Teori ini mungkin paling masuk di akal. Diperkirakan ada  kebakaran kemungkinan terjadi di bahagian luar pesawat sebelum merembet ke bahagian dalam pesawat serta membunuh kru serta penumpang.

Terkena senjata rahsia


Hal ini berkaitan dengan MH370 hilang tak berjejak. Menurut jurnal ilmiah peneliti natural news Mike Adams, hilangnya MH370 tanpa jejak boleh disebut kerana adanya senjata rahsia. Dikhuatirkan bila teori benar adanya maka dunia ada dalam bahaya kerana ada negara yang mampu menggunakan dan mengembangkan senjata tersebut.

Pilot Bunuh Diri

MH370 dijalankan oleh Pilot Zaharie Ahmad Shah dan Kopilot Fariq Abdul Hamid. Kedua orang itu pun tak lepas dari tuduhan dengan sengaja telah melakukan tindakan yang buruk kepada MH370.

Pemeriksaan langsung dilakukan untuk memastikan dugaan tersebut. Namun, dari pemeriksaan yang dijalankan tidak ada bukti yang mengarah kepada tindakan bunuh diri yang dilakukan pilot atau kopilot.

Retakan di pesawat


Enam bulan sebelum kejadian hilangnya MH370 terjadi. Pihak pengawasan aviasi AS sudah memperingatkan adanya keretakan di beberapa bahagian semua pesawat berjenis Boeing 777-200ER.

Hanya tidak dapat dipastikan apakah, terdapat keretakan di MH370 atau tidak. Pemeriksaan demi pemeriksaan juga masih dimaksimalkan.

Segitiga Bermuda di Asia

Sama seperti beberapa teori sebelumnya, teori adanya segitiga bermuda di Asia muncul pertama kali di media sosial. Teori ini pun tidak boleh dipertanggungjawabkan kebenarannya, kerana sangat minima bukti.

Aksi Terorisme

Sejauh ini belum ada kelompok teroris yang mengaku bertanggungjawab atas hilangnya MH370. Hanya saja teori ini mencuat setelah adanya dua orang menggunakan pasport palsu  yakni warga Iran yang ada dalam pesawat.

Penyiasatan pun digalakan untuk memastikan kebenaran berita ini. Dua orang pencuri pasport juga sudah diketahui tidak ada kaitannya dengan tindakan terorisme. (ade)

No comments:

Post a Comment