Saturday, April 19, 2014

Doktor temui sedozen emas batangan di perut pesakit

19 Apr 2014
Dokter India temukan selusin emas batangan di perut pasien
  Gambar hiasan shutterstock.com


Doktor di India menemui sedozen emas batangan dalam perut seorang pengusaha. Sebelumnya lelaki 63 tahun itu mengeluh kesulitan buang air dan mual-mual.

Stesyen  televisiyen BBC melaporkan, Jumaat (18/4), mulanya dia mengungkapkan pada doktor telah menelan tutup botol lantaran bertengkar dengan isterinya. Namun setelah dibedah ternyata ada 12 batang emas  kecil yang jumlah beratnya sekilo sangkut di perut lelaki tidak disebutkan namanya itu.

Hasilnya polis  dan petugas bea cukai langsung menyiasat pengusaha dan menyita semua emas itu. Dia dipercayai  menyeludupkan logam mulia tersebut.

Di India emas menjadi komoditi besar dan sering diseludupkan. Hal ini meningkat seiring kenaikan cukai import logam untuk menurunkan defisit negara.

"Saya belum menemui kes begini selama menjadi doktor bedah," ujar Dr. Ramachandran, ahli bedah senior dari Rumah Sakit Gangga Ram di Ibu Kota New Delhi.

Sementara pesakit itu sebelumnya pernah ditangani Ramachandran. Sebelumnya dia pernah menjalani  rawatan diabetes dan kanser usus.Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment