Tuesday, April 8, 2014

MH370 :Ketika harapan tak sesuai dengan kenyataan

08 Apr 2014

 Saat harapan tak sesuai kenyataan
Penyelam dari angkatan laut Australia mencari kotak hitam MH370. abcnews.go.com 

Sekeping gambar dirilis hari ini memperlihatkan betapa seriusnya pihak pasukan gabungan pencari pesawat Malaysia Airlines bernombor penerbangan MH370 hilang sejak 8 Mar  dengan 227 penumpang dan 12 kru di dalamnya.

Meski demikian isyarat ping paling menjanjikan dan mirip dengan sebuah kotak hitam telah terdeteks radar China dan Australia. Kini sedang dicari dengan mengerahkan segala daya upaya sebelum kotak itu usianya luput  . Beberapa orang mengatakan umur kotak hitam hanya bertahan 30 hari setelah diaktifkan, namun lansiran dari stesyen televisyen ABC News (7/4), menyatakan benda itu boleh  bertahan hidup 35 hari.

Ketua pasukan gabungan Angus Houston mengatakan secara tegas meminta pelbagai pihak tidak memaksa mereka untuk mencari dengan cepat. "Ini lautan lepas, luas, berbahaya, dan dalam. Tidak ada yang terjadi secara cepat. Ini perlu berhati-hati," ujar Houston.

Tentera  Amerika Syarikat juga sedang  menyamakan isyarat ping  dan mendeteks  lokasi ditengarai kapal China lebih dulu. Jika ada  persamaan, besar kemungkinan itu dari kotak hitam Malaysia Airlines.

Titik terang semakin menghampiri meski demikian kendala masih mengintai. Pasukan gabungan ini memerlukan kapal selam yang mampu menyelam di kedalaman hingga 5,000 meter meski sebelumnya Amerika sudah mengirimkan dua robot nirawak yakni Bluefin 21 dan tongkat pendeteks  isyarat. Keduanya dikatakan efektif bahkan di kedalaman 7,000 meter.

Bluefin merupakan robot yang diciptakan dengan radar kekuatan tinggi sehingga andal dalam menangkap pelbagai frekuensi dan pemancar sejagat. Benda itu juga boleh mengatasi tekanan air (hidrodinamik).
Eksplorasi ini menjadi pilihan sebab setiap tekanan tinggi dalam air mampu mengubah oksigen jadi racun dan lagi belum ada kapal selam yang mampu berada di kedalaman pada titik isyarat dipercayai kotak hitam milik Malaysia Airlines.

Sejauh ini hanya kapal selam kelas alfa milik Rusia yang boleh menyelam paling dalam yakni 1,300 meter dan tidak lebih dari itu atau dia akan hancur. Sebab itu diperlukan kesabaran tinggi mencari isyarat ping ditangkap dari kedalaman 4,500 meter.

Pihak keluarga dan keluarga mangsa Malaysia Airlines MH370 tentu sudah pasrah mendengar khabar ini.
Merdeka.com  

No comments:

Post a Comment