April 16, 2014
Seorang
pemburu bangkai yakin pasukan mencari sudah menemui kawasan di mana
pesawat Malaysia Airlines MH370 terhempas dan kotak hitam dipercayai
akan dikesan tidak lama lagi, lapor Sydney Morning Herald (SMH).
Pengarah Blue Water Recoveries, Davied Mearns, dalam program 7.30 ABC
semalam, berkata beliau yakin berdasarkan kepada kekuatan mereka, empat
ping yang dikesan kapal tentera laut Australia, Ocean Shiled minggu lalu
adalah dari kotak hitam.
“Saya fikir, pada asasnya mereka sudah menemui kawasan bangkai,” SMH memetiknya sebagai berkata dalam program berkenaan.
“Walaupun kerajaan masih belum mengumumkannya lagi, jika seseorang
tanya saya 'secara teknikal adalah mereka mempunyai maklumat mencukupi
untuk berkata demikian?', jawapan saya jelas, ya.
“Mereka terima empat pengesanan yang sangat baik dengan spectrum bunyi
yang tepat datang dari mereka dan ia tidak boleh daripada benda lain,”
katanya.
Mearns, seorang warga Amerika, dianugerahkan pingat Order of Australia
kerana berjaya menemui bangkai kapal HMAS Sydney pada 2008, iaitu 66
tahun selepas ia hilang di Lautan Hindi ketika Perang Dunia Kedua.
Beliau juga membantu dalam operasi mencari bangkai pesawat Air France 447 di Lautan Atlantik pada 2011, lapor SMH.
Mearns berkata, pegawai mencari mengambil sikap berhati-hati demi
menjaga perasaan keluarga pesawat dan anak kapal sementara mereka
menunggu kenderaan robotik dasar laut (AUV) Bluefin-21 untuk membawa
pulang bukti bergambar bangkai pesawat itu.
Kapal selam mini itu dihantar lagi malam tadi dari Ocean Shield selepas
tidak ada apa-apa yang menarik ditemui daripada data terkumpul dari
misi pertamanya pada Isnin, menurut kenyataan Pusat Penyelaras Agensi
Bersama (JACC) di Perth, hari ini.
Setiap misi AUV mengambil masa 16 jam.
Perkakas sonar itu mengambil kira-kira dua jam untuk turun ke
kedalaman 4,500 m sebelum mengimbas kawasan pencarian antara seluas 5km x
8 km persegi. Ia kemudian akan kembali ke kapal Ocean Shield untuk
menukar bateri.
Data dari perkakas itu mengambil masa sehingga empat jam untuk dianalisis.
Kapten tentera laut Amerika Syarikat, Mark Matthews memberitahu Fairfax
Media, Bluefin-21 mengkaji kemungkinan kawasan serpihan dan mengukur
kepadatan objek berkenaan untuk mengenal pasti jika sesuatu itu kelodak
atau kilauan logam, yang boleh memberi petunjuk bangkai pesawat.
Sebaik sahaja objek buatan manusia dikenal pasti, pengendali operasi
mencari boleh memprogramkan semula Bluefin-21 untuk mengumpul imej
beresolusi tinggi.
“Anda kemudian boleh menukar sistem sonar dengan sistem pengimejan,
sistem kamera, untuk mengambil gambar kawasan serpihan bagi membolehkan
anda mengenal pasti secara positif ia adalah bangkai pesawat atau benda
lain,” kata Matthews.
Beliau berkata, pencari mempunyai “beberapa petunjuk positif” di
kawasan yang sebenar, termasuk mengesan empat isyarat akustik sonar dan
tumpahan minyak yang ditemui pada Isnin.
Mearns berkata, kejayaan dalam siasatan itu datang bersama analisis
laluan penerbangan MH370, yang memperincikan kawasan carian.
“Di satu tempat, pecahan kebijaksanaan yang hebat disatukan untuk
benar-benar mengecilkan kawasan pencarian, itulah caranya pencari dan
penyiasat dapat mencarinya dengan cepat,” katanya dalam program ABC itu.
“Ocean Shield hanya baru beberapa hari di situ dan mereka dapat menemui
sesuatu. Ia adalah kejayaan yang baik dan keajaiban,” katanya.
Sebanyak 11 pesawat tentera, tiga pesawat awam dan 11 kapal akan membantu dalam operasi mencari hari ini, kata JACC.
Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia merancang kawasan pencarian visual kira-kira 55,151 km persegi.
Pusat kawasan mencari terletak kira-kira 2,000km barat laut Perth. – 16 April, 2014.TMI
No comments:
Post a Comment