Sunday, July 27, 2014

Cungkil kulit mayat penumpang MH17, wartawan dikecam

Ulah Khairuddin Mohd Amin (Foto: YouTube) 
 Ulah wartawan Malaysia (Foto: YouTube) KUALA LUMPUR - Ulah dari wartawan   Malaysia ini tidak sepatutnya dilakukan. Dia mencongkel sisa tubuh dari korban jatuhnya pesawat Malaysia Airlines.

Wartawan dari Malaysia Gazette, dikecam oleh rakan sesama jurnalis kerana menganggu sisa dari jasad penumpang yang ada di lokasi jatuhnya pesawat di Ukraine. Hal tersebut dirakam dan disebarkan di website YouTube milik akaun Malaysia Gazette.

"Kunjungan Malaysia Gazette (ke lokasi jatuhnya MH17) telah menemui potongan yang diyakini kulit dari salah seorang penumpang MH17," ujar beliau dalam videonya, seperti dikutip The Straits Times, Ahad (27/7/2014).

Kemudian gambar dari video itu mendekat pada bahagian benda yang dipercayai kulit manusia tersebut. Namun Khairuddin mengambil sepotong ranting dan menusuk kulit itu agar kamera boleh lebih jelas membidiknya.

Segera, video itu langsung mengundang kemarahan dari mereka yang sudah menontonnya. Khairuddin dianggap tidak menghormati penumpang yang menjadi korban.

"Itu boleh saja potongan tubuh dari salah satu keluarga orang. Bagaimana mungkin dia boleh memperlakukannya seperti sepotong daging dan menusuknya dengan kayu. Tolong perlakukan dengan rasa hormat!," tutur seorang pengguna Twitter, Kuang Keng Kuek Ser.

"@MalaysiaGazette telah melakukan kesalahan. Berikan rasa hormat kepada korban MH17," lanjut seorang warga lainnya.

Beliau bukan jurnalis pertama yang dianggap telah melewati batas kemanusiaan. Sebelumnya jurnalis SkyNews Colin Brazier dikecam kerana membuka barang peribadi milik korban MH17, ketika dalam memberikan laporan langsung.

Sementara jurnalis Belanda Caroline Van Den Heuvel juga disorot kerana mengambil sebuah buku harian dari salah seorang korban. Selain itu, dirinya juga membacakan buku tersebut di hadapan kamera. (faj)okezone

No comments:

Post a Comment