Tuesday, July 22, 2014

Kehilangan Puteri Tunggal, Lelaki Belanda Tulis Surat Terbuka Soal MH17

22/7/14
 
 Foto: Reuters

Amsterdam, - Melalui surat terbuka, seorang lelaki Belanda meluapkan kemarahannya atas peristiwa tragis yang menimpa pesawat Malaysia Airlines MH17. Lelakia ini menyalahkan Presiden Rusia Vladimir Putin, pemerintah Ukraine dan para separatis atas tragedi yang membunuh puterinya itu.

"Terima kasih banyak Bapak Putin, para pemimpin separatis ataupun pemerintah Ukraine, atas pembunuhan anak tunggal wayang saya," tulis lelaki itu, Hans de Borst tersebut dalam surat terbukanya yang dimuat media Belanda.

"Saya harap anda bangga kerana telah menghancurkan kehidupan mudanya dan bahawa anda boleh melihat diri anda sendiri di cermin," tulis warga Belanda tersebut seperti dilansir laman berita AFP, Selasa (22/7/2014).

Lelaki tersebut kehilangan puterinya yang berumur 17 tahun, Elsemiek dalam tragedi MH17 yang jatuh di wilayah konflik dekat perbatasan Rusia-Ukraine.

Seramai 298 penumpang dan kru MH17 terbunuh dalam tragedi yang terjadi pada Khamis, 17 Jul  itu. Mayoriti mangsa korban atau sebanyak 193 orang merupakan warga negara Belanda. Pesawat nahas tersebut dipercayai kuat jatuh akibat peluru berpandu  yang ditembakkan pemberontak pro-Rusia yang menguasai wilayah Ukraine timur. detikNews

No comments:

Post a Comment