Saturday, July 26, 2014

Pemimpin Hizbullah Jadi Korban Maut Air Algerie

Sabtu, 26 Julai 2014

Petinggi Hizbullah Jadi Korban Tewas Air Algerie (Reuters) 
Gambar (Reuters)  
ALGIERS - Insiden Air Algerie ternyata menelan korban jiwa beberapa tokoh penting. Salah seorang diantaranya adalah seorang pemimpin Faksi garis depan Lebanon, Hizbullah.

Dipercayai pemimpin Hizbullah yang menjadi korban Air Algerie, ada di dalam pesawat dengan menyamar sebagai seorang ahli perniagaan. Di pesawat dengan nombor penerbangan AH5017 diketahui terdapat 19 penumpang dari Lebanon.

Sampai saat ini Hizbullah masih belum mengesahkan tentang adanya salah seorang anggota di AH5017. Demikian dilansir dari IBTimes, Sabtu (26/7/2014).

Walau belum boleh memastikan, OtoritiLebanon sudah mengutus pasukan pakar ke lokasi insiden. Pasukan pakar dari Lebanon akan membantu dalam penyiasatan penyebab jatuhnya pesawat.

Selain seorang yang terduga sebagai pemimpin Hizbullah, di AH5017, terdapat pula 33 personel tentera Perancis. Dari 33 orang ini diduga ada tiga orang pegawai senior intelijen Perancis.

AH5017 jatuh di Kota Gossi, Utara Mali. Sampai saat ini Otoriti Aljazair belum boleh memastikan estimasi penumpang AH5017 apakah 116 atau 118. (ger)
okezone 

No comments:

Post a Comment