Thursday, August 21, 2014

Kanak-kanak 8 Tahun Miliki Tangan Raksasa

21/8/14
 Bocah 8 Tahun di India Miliki Tangan Raksasa (Mirror)  
 (Mirror) 
  NEW DELHI - Seorang kanak-kanak delapan tahun, Kaleem, di India mengalami kondisi yang sangat memperihatinkan. Dia memiliki jari tangan yang sangat besar.

Orang tua Kaleem yang hanya berpenghasilan 15 poundsterling   ini tidak mampu membawa anaknya pergi ke doktor.

Kondisi fisikal yang dialami Kaleem sangat membingungkan para doktor di India. Tangankanak-kanak  malang itu masing-masing seberat 8kg dan panjang 33cm dari dasar telapak tangannya hingga ke hujung jari tengahnya.

“Saya merasa sangat sukar untuk mengenakan pakaian, mengancingkan baju, dan menarik seluar saya,” ujar Kaleem, seperti dikutip Mirror, Khamis (21/8/2014).

"Tapi saya tidak tahu apakah akan melakukan pembedahan pada tangan saya, kerana saya sangat takut dengan suntikan,” tambahnya.

Ibunya Haleema, mengatakan bahawa dia mengetahui yang anaknya berbeda sejak lahir. Tetapi, mereka sekeluarga tidak mampu berbuat apa-apa.

"Ketika Kaleem lahir tangannya dua kali ukuran bayi normal. Tangannya sangat besar dan jari-jarinya panjang. Awalnya tangan Kaleem kecil, tapi semakin lama mulai membesar,” kata Haleema.

Ayahnya, Shamim, yang bekerja sebagai buruh, khuatir anaknya tidak akan bebas dalam beraktiviti dan akan menyalahkan dirinya  kerana tidak mendapatkan cukup wang untuk rawatan.

“Dia mengalami kesukaran ketika   makan. Jadi, kita harus menyuapinya,” kata Shamin.

Pengarah rumah sakit setempat, Dr Ratan, mengatakan bahawa kondisi fizikal yang terjadi pada Kaleem sangat langka.

"Saya belum melihat kes dalam jurnal perubatan atau di internet yang sama seperti ini. Sebelum kita melakukan ujian genetik yang tepat, kami masih belum boleh  mengatakan penyebab kes ini,” ujar Dr Ratan. 
sumber:Okezone 

No comments:

Post a Comment