Friday, August 1, 2014

Masih Ada 80 Jenazah di Lokasi Tragedi MH17 yang Belum Dievakuasi

01/08/2014  

 
Getty Images

Kiev - Menteri Luar Negeri Australia Julie Bishop  yakin  masih ada kemungkinan 80 jenazah penumpang pesawat MH17 di lokasi kecelakaan. Namun proses evakuasinya tidak mudah.

"Kita belum boleh memastikannya sebelum pasukan penyiasat kami selesai melakukan penyiasatan untuk mencari yang tersisa di sana," kata Julie kepada CNN, Jumaat (1/8/2014).

Pasukan monitor yang sudah berada di lokasi mengatakan, masih banyak jenazah dan barang-barang milik penumpang yang bergeletakan di tempat jatuhnya pesawat. Sebahagian sudah diangkut ke Belanda, namun sisanya lagi belum.

Mereka juga sudah menandai titik-titik tempat penemuan mayat. Anjing pelacak pun dikerahkan untuk mencari kemungkinan mayat di posisi lain.

"Waktu adalah hal yang paling penting dalam hal ini," ucap juruacakap Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) Michael Bociurkiw.

Pesawat MH17 jenis Boeing 777 yang mengangkut 298 orang, jatuh di kawasan Ukraine timur yang dikuasai kumpulan pemisah pro-Rusia pada Khamis, 17 Julai lalu.

Pegawai-pegawai   Amerika Syarikat  yakin  pesawat tersebut ditembak jatuh dengan sebuah rudal darat-ke-udara. Pihak militer Ukraine menuding kumpulan pemisah  pro-Rusia berada di balik peristiwa tragis itu.

Ada 12 WNI di pesawat tersebut. Sisanya sebahagian besar berasal dari Belanda, Australia dan Malaysia. detikNews

No comments:

Post a Comment