Saturday, August 30, 2014

Selangor tawar RM520 juta sahaja kepada Eco World

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Projek perumahan Selangorku yang ditawarkan kepada Eco World adalah RM520 juta sahaja selepas hasil kajian terperinci yang dilaksanakan jawatankuasa dengan dibantu Independent Checking Engineer (ICE).

Eksekutif Komunikasi Menteri Besar, Shazni Munir Mohd Ithnin, berkata jumlah itu berdasarkan kos kontrak yang wajar ditawarkan, lapor Selangor Kini.

Katanya, semua pihak juga bersetuju bahawa sebarang penjimatan kepada kos kontrak akan dihitung sebagai keuntungan bersama (profit sharing).

“Jika terdapat peningkatan kos, lebihan itu perlu ditanggung sepenuhnya Eco World. Malah, Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor (LPHS) akan memaklumkan kos yang dibayar kepada kontraktor (Eco World) supaya transaksi kewangan ini dapat dianalisa rakyat, di samping mengekalkan konsep ketelusan dan urus tadbir yang amanah,” katanya kepada Selangor Kini.

Shazni berkata, keseluruhannya, projek itu dijangka siap sepenuhnya penghujung 2020 dan dijalankan secara tiga fasa pembangunan membabitkan 2,496 unit rumah.

“Bagi Fasa 1, projek akan bermula pada Januari 2015 hingga Disember 2016 (20 bulan), Fasa 2 akan bermula Mei 2015 hingga 2018 dan Fasa 3 akan bermula Januari 2016 hingga Disember 2019,” katanya.

Shazni berkata, Kerajaan Negeri pada sesi Dewan yang lepas meluluskan peruntukan RM100 juta untuk pembinaan Rumah Mampu Milik.

Katanya, peruntukan RM100 juta itu akan digunakan sebagai modal pusingan yang diurus dan dilaksanakan LPHS untuk membina lebih banyak Rumah Mampu Milik pada masa akan datang.

Beliau berkata, selepas mengenalpasti konsep pembinaan Rumah Mampu Milik yang lebih cepat, murah dan berkualiti tinggi, Kerajaan Negeri akhirnya bersetuju untuk menggunapakai Konsep Pasang Siap [Pre-Fabricated – Industrial Building System (IBS)].

“Lalu beberapa siri perbincangan diadakan bersama dengan lebih daripada lima buah syarikat pembinaan yang terbabit secara langsung dengan IBS.

“Tidak sekadar itu, LPHS juga membuat lawatan tapak projek sehingga ke Bangkok dan Singapura untuk melihat sendiri gambaran sebenar operasi pembinaan, kemampuan kuantiti pengeluaran serta kualiti yang dihasilkan syarikat pembinaan ini,” katanya.

Sehubungan itu, kerajaan negeri membuat keputusan untuk menggunapakai teknologi IBS yang dimiliki Eco World Development Group Berhad.

“Keputusan itu dibuat memandangkan syarikat terbabit berpengalaman membangunkan Perumahan Mampu Milik dalam kuantiti yang banyak (mewarisi sekitar 80 peratus tenaga pakar daripada syarikat SP Setia Berhad Group)

No comments:

Post a Comment