Friday, August 29, 2014

Tentera Israel Yang Cedera Terkena Roket Hamas Meninggal

29/08/2014 

 
Foto: AFP
Tel Aviv, - Seorang tentera Israel yang cedera akibat serangan roket minggu  lalu, telah meninggal hari ini akibat cedera parah  . Tentera tersebut berumur 21 tahun.

Seperti diberitakan kantor berita AFP, Jumaat (29/8/2014), Netanel Maman terkena serangan roket di kota Ashdod, Israel selatan pada 22 Ogos lalu. Roket tersebut ditembakkan dari Gaza selama konflik antara Hamas dan Israel yang berlangsung 50 hari.

Dengan kematian lelaki muda tersebut, berarti jumlah tentera Israel yang meninggal selama konflik Gaza itu bertambah menjadi 65 orang. Konflik yang berlangsung tujuh minggu tersebut, juga menewaskan enam warga awam Israel, termasuk seorang anak laki-laki berumur 4 tahun dan seorang pekerja asal Thailand.

Sementara lebih dari 2,100 warga Palestin  terbunuh akibat gempuran-gempuran udara Israel atas wilayah Jalur Gaza. Menurut PBB, nyaris 70 peratus dari mereka yang terbunuh tersebut adalah penduduk awam.

Perang di Gaza ini telah berlangsung sejak 8 Julia lalu dan berakhir dengan gencatan senjata jangka panjang antara Israel dan Palestin . Gencatan senjata itu mulai berlaku sejak Selasa, 26 Ogos lalu.
detikNews

No comments:

Post a Comment