Friday, September 19, 2014

Calon Hakim Ditolak kerana Seksis

  19/9/14
 
 Seorang pegiat Dewan Mahasiswa India tunjuk perasaan   antiperkosaan di Bangalore.
Sebelas calon hakim di India utara diberhentikan kerana dituduh seksis dan terlibat perkelahian. Mereka mendatangi sebuah rumah makan di Lucknow, Uttar Pradesh pada hari terakhir masa  latihan mereka pada tanggal 8 September.

Mereka dituduh terlalu banyak minum alkohol, mengejek salah seorang rakan wanita dan mulai berkelahi sehingga merosak tempat tersebut. Dewan pemeriksa mengamati rakaman video keselamatan, mengenalpasti pihak yang terlibat dan mengusulkan pemberhentian mereka. Para calon hakim berasal dari Institut Penelitian dan Pelatihan Peradilan di Lucknow.

Dalam beberapa tahun ini muncul sejumlah berita tentang pelecehan terhadap wanita di India. Pada Desember 2012, seorang mahasiswa diperkosa oleh sekelompok  lelaki di sebuah bas di ibu kota Delhi di hadapan teman lelakinya.

Korban kemudian meninggal dunia kerana cedera yang dideritanya walau sempat dibawa ke rumah sakit di Singapura. Kes tersebut memicu tunjuk perasaan besar-besaran di India yang mendorong pemerintah mengesahkan undang-undang yang lebih keras dalam kekerasan seksual.
sumber:detikNews

No comments:

Post a Comment