Saturday, September 20, 2014

Muktamar PAS lulus usul mansuh Akta Hasutan

HARAKAHDAILY | .
BATU PAHAT: Muktamar Tahunan PAS Pusat kali ke-60 yang berlangsung di Parit Haji Salleh Ros di sini hari ini meluluskan usul memansuhkan Akta Hasutan 1948.

Usul bersama dari PAS Pusat dan Dewan Muslimat PAS Pusat itu dibacakan oleh Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Datuk Dr Mujahid Yusof dan diluluskan secara sebulat suara.

Gesaan pemansuhan akta itu dibuat antara lain kerana ianya bercanggah dengan prinsip keadilan Islam dan sejagat.

Akta yang diwujudkan sejak zaman penjajah itu juga disifatkan sebagi lapuk tidak lagi releven dalam suasana 57 tahun negara mencapai kemerdekaan.

Akta itu juga menurut usul tersebut, membolehkan seorang rakyat ditahan secara semberono tanpa perlu bukti dan kesan terhadap ucapan atau kenyataan yang dikeluarkan.

"(Melaui akta ini) kerajaan BN telah menodai nilai kebebasan pandangan dan pendapat sehingga segenap lapisan masyarakat tidak terlepas dari akta hasutan," kata Mujahid ketika membaca ucul tersebut.

Apatah lagi ujar beliau, akta ini bergantung sepenuhnya kepada budi bicara Jabatan Peguam Negara dan hukumannya pula adalah berat.

Menurut Mujahid lagi, akta ini juga telah menutup perbincangan sihat di kalangan rakyat tentang dasar kerajaan sedangkan dalam Islam, menegur pemimpin yang zalim adalah satu usaha yang mulia.

Desakan ini juga katanya, mengambil pengakuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang berkata akta hasutan tidak releven dan perlu diganti dengan akta baru yang dinamakannya Akta Keharmonian Nasional.
 Baca seterusnya

No comments:

Post a Comment