Saturday, September 13, 2014

Pemuda lelong tangan untuk iklan


Tangan yang akan dijual. (Foto: metro) 
  Tangan yang akan dijual. (Foto: metro) 
  SEORANG pemuda rela menjual lengannya sebagai ruang untuk iklan di web eBay. Lelaki dengan akaun Jtorking1 ini mencuba mendapatkan wang untuk disumbangkan ke sebuah yayasan bagi penderita gangguan sel saraf Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS).
 
Lelaki yang tidak diketahui namanya ini merelakan lengannya dijadikan media iklan berukuran 7,6 x 7,6 cm pada lengan atasnya.
 
“Saya akan mempamer tato itu selama bertahun-tahun dan anda akan mendapatkannya jika saya sudah mati,” keterangan lelaki itu pada foto di akaun eBay-nya, seperti dikutip dari Metro, Jumaat (12/9/2014).
 
“Jadi, anda seperti memasang iklan selama 100 tahun,” tambahnya.
 
Selama seminggu foto tersebut disebar ke eBay, namun hanya   seorang saja yang mengajukan penawaran sebanyak 19 poundsterling .
 
Perlu diketahui, penyakit motorneuron  yang dikenal di Amerika Syarikat (AS) sebagai ALS ini telah membuat penggalangan dana menggunakan ALS Ice Bucket Challenge. Di mana, para peserta harus mencalonkan orang lain dengan menuangkan seember air ais di atas kepala mereka atau menyumbangkan sejumlah wang kepada Asosiasi ALS dengan cara 'ganti rugi'.
 
Sebelum Ice Bucket Challenge semakin popular, kesedaran masyarakat terhadap penyakit ini sangat terbatas. Asosiasi ALS mengatakan bahawa sebelum tantangan itu ada, hanya setengah dari orang AS yang mengetahui penyakit tersebut.  
sumber:okezone

No comments:

Post a Comment