Tuesday, September 23, 2014

Pura-pura mengemis, aktor ini buktikan orang kaya lebih kedekut

23/9/14

Pura-pura mengemis, aktor ini buktikan orang kaya lebih pelit
Aktor menyamar pengemis. ©upi.com Konrad Ydhage,
 seorang aktor ternama dari Sweden mencuba menguji kedermawanan warga Sweden melalui sebuah eksperimen sosial. Eksperimen itu dilakukan Ydhage dan pasukannya dengan cara berpura-pura menjadi pengemis. Jika ada pejalan kaki yang memberikan wang secara sukarela, maka Ydhage akan memberikan imbalan dua kali ganda dari wang yang mereka berikan.

Semula dia mengemis di area elite, Stureplan dengan meminta wang sebanyak satu kronor  kepada para pejalan kaki. "Tidak ada seorang pun yang memberikan wang selama dua jam mengemis," jelas Konrad Ydhage seperti dilansir UPI.com, Isnin (22/9).

Akhirnya dia bersama pasukannya pindah ke Rinkeby, penempatan rakyat  miskin yang sebahagian besar dihuni oleh para imigran. Tak disangka, di daerah ini justru Ydhage mendapat wang dari 37 orang berbeda.

"Sungguh mengejutkan apa yang saya dapat selama dua jam di Stureplan. Dimana saya tidak diperhatikan sama sekali, sampai saya berfikir mereka membenci saya. Tapi di Rinkeby, warganya sangat baik, saya merasa keberadaan saya diakui,"tuturnya.

Dalam video tersebut para imigran terkejut sekaligus gembira ketika wang mereka dikembalikan Ydhage dua kali ganda. Beberapa dari mereka pun berusaha menolak imbalan yang diberikan Ydhage. Video tersebut berakhir dengan pelukan hangat dan ucapan terima kasih Ydhage kepada warga miskin di Rinkeby. Video berdurasi selama lebih dari 3 minit ini, mendapat sambutan baik dan telah ditonton 14 ribu orang hanya dalam waktu 6 hari.
sumber:merdeka.com

1 comment: