Sunday, September 28, 2014

Supaya Mi Laku Penjual Gunakan Chandu

28/9/14

Agar  Dagangan Mi Laku Penjual Gunakan Opium
NET
 
SHANXI - Makan mi memang enak, namun apa yang dilakukan penjual mi di wilayah Shanxi di Tiongkok ini keterlaluan. Agar dagangan mi laku, penjual gunakan opium.

Agar dagangan mi laku, penjual memasukan opium. Penjual mi ini mengakui menghabiskan dua kilogram biji poppy atau tumbuhan penghasil opium dan heroin ke dalam dagangan mi.

Kerana ini dagangannya laris manis sebab pelanggan merasa mi yang mereka makan enak sekali. Polis berkesimpulan dosis yang diberikan cukup untuk membuat seseorang kecanduan. Hal ini diketahui setelah salah seorang pembeli mi diuji  urin dan diketahui positif mengandung opium.

Penjual mi bernama Zhang ini bukan pertama, tahun 2011 ditemui bahawa produk poppy dijual bebas di pasar dan dibeli pemilik restoran.  Mac tahun ini polis  menangkap pemilik restoran di Shanghai yang menggunakan opium dalam bahan masakannya.

Bahkan tahun 2004 polis menguak bahawa 215 restoran di wilayah Guizhou menggunakan morfin dalam bahan makanannya. Agar dagangan mi laku, penjual gunakan opium dan ini melanggar hukum serta menandakan bahawa bahan utama pembuat heroin dan morfin ini sudah semakin luas peredarannya. (Quartz)
sumber:tribunenews

No comments:

Post a Comment