Thursday, October 23, 2014

Bodhi, Anjing Berpendatan 15,000 dollar AS Sebulan

Khamis, 23 Oktober 2014 
 
news.com.au Inilah salah satu gaya Bodhi di akaun Instagram kedua pemiliknya. Melalui aksinya ini Bodhi boleh menghasilkan wang rata-rata 15,000 dollar AS sebulan.

NEW YORK, KOMPAS.com — Berapa rata-rata penghasilan manusia dalam satu bulan? Mungkin anda akan terkejut dengan penghasilan Bodhi, seekor anjing asal New York. Pendapatan tinggi Bodhi ialah kerana dia boleh bergaya bak foto model dengan mengenakan pakaian-pakaian lelaki rancangan para desainer ternama.

Foto-fotonya di berbagai media sosial sangat impresif dan dinanti ramai orang. Bahkan, Bodhi memiliki 150,000 pengikut di akaun Instagram-nya saja. Bagaimana Bodhi boleh menjadi anjing terkenal dan kaya seperti ini? Simak penjelasan pemilik Bodhi, Yena Kim dan David Fung.

"Mulanya kami mengenakan pakaian kepada Bodhi hanya untuk lucu-lucuan. Namun, dia kemudian malah berpose seperti Blue Steel dan Magnum (karakter dalam film Zoolander)," kata kedua orang itu kepada majalah Fast Company.

David menambahkan, dia kemudian mengunggah foto-foto Bodhi mengenakan pakaian ke Facebook dengan tujuan untuk bersuka-suka saja.

Tanpa dinyana, foto Bodhi berpose mengenakan pakaian lelaki sangat popular dan tersebar cepat di dunia maya. Ketenaran Bodhi ini kemudian ditangkap Ben Lashes, yang mewakili selebriti internet seperti Grumpy Cat dan Scumbag Steve.

"Dia (Ben Lashes) mendatangi kami, tetapi meminta bahagian 20 peratus dari penghasilan Bodhi. Ertinya, dia akan mengurus aspek kreatifnya. Kami tidak menerima tawaran itu," ujar Yena Kim.

Akhirnya, Yena dan David memutuskan untuk "memasarkan" sendiri anjing mereka yang tampan itu dan ternyata mereka mendulang kejayaan besar. Akhirnya, David dan Yena berhenti bekerja lalu mencurahkan perhatiannya untuk Bodhi.

Bodhi kini kerap tampil di televisyen, menjalani sesi pergambaran, dan menjadi bintang iklan media sosial untuk web Menswear Dog. Dari semua aktivitinya itu, Bodhi boleh mendapatkan rata-rata 15,000 dollar AS sebulan.

"Ketika  saya berhenti bekerja, semua rakan kerja saya tahu alasannya. Namun, kepada bahagian SDM, saya mengatakan sedang memulai usaha sendiri," ujar Yena Kim.

"Saya tak ingin mengatakan, saya berhenti bekerja kerana ingin mendandani anjing saya," lanjut Kim sambil terbahak.
sumber:kompas.com

No comments:

Post a Comment