Sunday, October 19, 2014

Kad kredit Obama ditolak restoran

19/10/14

Punya gaji Rp 4,8 M/tahun, kartu kredit Obama ditolak restoran
Presiden AS Barack Obama dan Wanita Pertama Negara Michelle Obama. ©2013 Merdeka.com/straightfromthea.com  
 Presiden Amerika Syarikat Barack Hussein Obama mengalami kejadian memalukan bulan lalu. Dia makan malam bersama isterinya Michelle Obama di sebuah restoran Kota New York, selepas menghadiri sidang   Bangsa-Bangsa Bersatu. Kelar jamuan, pemimpin Amerika itu membayar dengan kad kredit.

Rupanya, kad kredit itu ditolak oleh mesin kad kredit  restoran tersebut. "Juru wang di restoran menilai mungkin ada yang merentas kad saya," ujarnya seperti dilansir BBC, Ahad 19/10/14.

Pengakuan mengejutkan itu disampaikan Obama ketika membuka seminar Biro Perlindungan Konsumen AS (CFPB) tadi malam waktu setempat. Setelah ditelusuri anak buahnya, kad kredit sang presiden kemungkinan bukan direntas, tapi gagal berfungsi kerana jarang digunakan.

"Saya cuba menjelaskan kepada pelayan restoran itu, yang  saya rajin membayar tagihan bulanan. Untung Michelle membawa kad kredit lain dan diterima," ungkapnya sambil tertawa.

Sekadar maklumat, pemimpin AS ini mendapat gaji di luar tunjangan USD 400 ribu,   setahun. Surat khabar Washington Post menceritakan yang Obama buat berbelanja peribadi, lebih suka membayar tunai.
Pada Julai lalu, Obama   terpaksa memakai kad kredit ketika membeli barbi-Q dengan harga USD 300, kerana lupa bawa wang tunai. Orang nombor satu di AS itu khabarnya memakai kad kredit JP Morgan.

Lepas dari itu, Obama menegaskan pengalaman kadnya ditolak restoran, menggambarkan ancaman fraud atau pencurian data nasabah kad kredit berpotensi menimpa siapa saja. Dia berharap pihak keselamatan boleh memperkuat keselamatan  dari aksi perentas. "Bahkan saya saja boleh kena," kata Obama.

Berdasarkan CFPB, ada 100 juta warga AS yang terkena pencurian data kad kredit. Itu mencakup data-data perusahaan kakap di Amerika .
sumber:merdeka.com

No comments:

Post a Comment