Friday, October 24, 2014

Kerana diserbu tikus, Parlimen ingin pelihara kucing

24/10/14

Diserbu tikus, Parlemen Inggris ingin pelihara kucing
Bangunan Parlimen Britain, di Ibu Kota London. shutterstock 
 Anggota Parleimen Britain sedang pusing. Bukan akibat pembahasan undang-undang, tapi keberadaan tikus yang makin banyak berseliweran di bangunan wakil rakyat Britain  Raya.

Isu ini terus dibahas oleh para anggota Majlis Rendah (House of Commons), seperti dilansir Times of India, Jumaat (24/10). Beberapa wakil rakyat usul agar satuan pengamanan parlimen memelihara kucing.

"Tapi ada hitungan memelihara satu atau dua ekor kucing tidak cukup mengatasi tikus di dalam bangunan. Sementara kalau banyak kucing dipelihara, boleh menimbulkan masalah tersendiri," kata anggota house of commons John Thurso.

Tikus mulai meresahkan parlimen Britain beberapa bulan terakhir. Legislator Anne McIntosh menyatakan, hewan pengerat itu banyak  muncul  di sekitar dapur bangunan dewan. Dia usul, kucing buat mengatasi populasi tikus itu diambil dari penampungan hewan liar di Ibu Kota London.

"Kita harus melakukan sesuatu, populasi tikus di bangunan ini sudah tidak terkawal dan boleh menimbulkan dampak pada kesihatan," kata Anne.

Masalah tikus nakal bukan cuma dialami parlimen. Pada 2011, Perdana Menteri britain David Cameron juga memelihara kucing kerana rumah kerajaan yang didiaminya di   Downing Street diserbu puluhan tikus. Kucing diberi nama Larry itu jadi terkenal.

Kendati demikian, Larry dikritik lantaran tak becus bekerja. Bukannya memburu tikus, surat khabar the Daily Mail mendapat bocoran kalau kucing itu hanya bermain di sofa dan tidur sepanjang hari.
sumber:merdeka.com

No comments:

Post a Comment