Friday, October 24, 2014

Penganjur boikot TV tunggu reaksi menteri

24/10/14

Gabungan 11 persatuan artis dan industri kreatif masih lagi menunggu reaksi Kementerian Komunikasi dan Multimedia berhubung tuntutan mereka mengenai isu kadar bayaran bagi isi kandungan di stesen televisyen tempatan.

Pengerusi gabungan Jurey Latiff Rosli berkata Menterinya Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek tidak mengulas mengenai isu tersebut yang dibangkitkannya ketika taklimat pasca bajet bagi industri kandungan kreatif digital di Angkasapuri malam tadi.

Isu tersebut sebahagian tuntutan mereka dalam Kempen Switch Off '14 Rancangan Tergendala untuk memboikot dengan menutup TV selama tiga jam mulai 8 malam pada 11 November depan.
 
“Sehingga hari ini, kementerian masih tidak memberi sebarang respon secara langsung walaupun ada yang bertanya soalan mengenai (perkara) ini ketika taklimat bajet semalam,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini.

Sehubungan itu, Jurey berkata pihaknya akan membangkitkan permasalahan berkenaan industri kreatif itu sekali lagi dalam pertemuan antara penggiat seni dan Ahmad Shabery pada 30 Oktober ini di Hotel Empire Subang.

“Saya akan tunggu 30 Oktober ini untuk kita menyuarakan 11 perkara yang kita minta ini.

“Sebab kita rasa, bila pertemuan dalam kelompok yang lebih kecil, yang berhormat menteri akan mendengar. Jadi kami akan luahkan apa yang kempen Switch Off mahukan disitu,” kata Jurey.

Antara tuntutan mereka meminta kerajaan mewujudkan Akta Industri Kandungan Kreatif, menekankan hak harta intelek yang lebih munasabah, mengagihkan slot TV dengan lebih adil dengan penekanan kepada 70 peratus kandungan tempatan serta penguatkuasaan polisi buatan Malaysia dan Paducitra.

Ditanya berhubung Persatuan Penerbit Filem (PFM), Persatuan Profesional Filem (PROFIMA) dan Persatuan Karyawan Malaysia (KARYAWAN) yang dilapor manrik diri memberi sokongan kepada kempen itu, Jurey berkata pihaknya mewakili banyak persatuan termasuk individu yang terlibat industri seni.

Sehubungan itu, beliau yang juga presiden Persatuan Karyawan Filem Malaysia (Gafim) yakin kerajaan akan memberi perhatian tentang tuntutan mereka.

“Kita mewakili semua pihak, Gafim saja sudah mewakili 10 persatuan ditambah lagi dengan individu-individu (yang terlibat dalam industri seni).

"Jadi kita lebih ramai dari persatuan mereka, mana kerajaan akan dengar? Mestilah kerajaan akan mendengar suara majoriti,” tegasnya.

NADIA OTHMAN wartawan pelatih di Malaysiakini.

No comments:

Post a Comment