Friday, October 24, 2014

Kerana jatuh miskin, puteri raja nekat usaha sabung ayam

24/10/14

Jatuh miskin, putri Kerajaan Rumania nekat usaha sabung ayam
Sabung ayam di Madagaskar. ©REUTERS/Thomas Mukoya 
 Gara-gara ayahnya dilengserkan, Puteri Irina Walker, pewaris tahta urutan lima Kerajaan Rumania merana di negera orang. Buat menyambung hidup, dia bersama suami mengadakan acara sabung ayam di Kota Irrigon, Negara   Oregon, Amerika Syarikat. 
 
Perniagaan sabung jago itu sangat menguntungkan. Tiap penonton bayar USD 20 untuk menyaksikan dua ayam saling membunuh. Tiap malam, Irina dan suaminya, John Walker, boleh memperoleh USD ,.000 . Belum termasuk pendapatan dari minuman keras yang dijual terpisah.

Sementara kalau berniat sabung ayam, siapkan duit USD 1,000. Hadiah buat pemenang mencapai USD 18,000  .
Tiga bulan lalu, polis  menahan Irina dan keluarganya. Penegak hukum curiga, peternakan mereka kok tiap malam orang ramai, bahkan didatangi orang luar kota, padahal letaknya ada di pendalaman.

Kelmarin (23/10), Mahkamah Tinggi Oregon menjatuhi hukuman percubaan tiga tahun, wajib mengikuti kegiatan sosial, dan denda USD 200,000.
"Saya minta maaf kerana terlibat perniagaan ini, saya mempermalukan diri sendiri dan keluarga besar," kata Irina.

Wanita 61 tahun berdarah biru itu pindah ke Amerika pada 1980. Sebelumnya, dia berpindah-pindah dari beberapa negara Eropah, terakhir Swiss.
Peruntungan Irina yang tadinya selesa di istana, berubah pada 1947. Sang ayah, Raja Michael ke-I, dikudeta oleh kelompok komunis. Ketika  ini, ayah Irina masih hidup dan berusia 93, walau sakit kuat. Mengingat faktor itulah, Hakim Negara   Oregon mengizinkan Irina tak ditahan untuk boleh menjengok sang ayah di Benua Biru.

No comments:

Post a Comment