Monday, October 20, 2014

Parade "Batuk Berjamaah" di Masjid Nabawi. Suara bak orkestra

19/10/14

 Parade
Tribun Kaltim/Kholish Chered
Jemaah Haji Khusus asal Balikpapan dan Jawa Barat menggelar kajian Islam di khemah Mina, Selasa (7/10/2014). Mereka mengambil nafar tsani sehingga tiga malam berada di Mina. 
Laporan Wartawan Kaltim Kholish Chered
TRIBUNNEWS.COM, TRIBUN- Pelaksanaan solat di Masjid Nabawi, Madinah, beberapa hari terakhir, persisnya pascawukuf, terasa lebih bising.
Bukan kerana jemaah tak khusyuk solat. Penyebabnya, kerana begitu ramai  jemaah terserang ISPA, infeksi saluran pernafasan atas.

Walhasil, sepanjang solat berjemaah, batuk terdengar saling bersahutan tiada hentinya. Pengalaman pasukan Media Center Haji (MCH) Madinah, solat di Nabawi,  Khamis (16/10/2014), setiap bangun sehabis sujud, suara batuk bak orkestra.
Nyaris semua jemaah mengendorkan tenggorokannya yang gatal. Suaranya cukup keras. Setelah itu berangsur mereda, namun tidak berhenti sama sekali.
Sebab jemaah yang jumlahnya sampai ratusan ribu saling bergantian batuk. Begitu pula ketika bangun sehabis ruku'. Begitu ramai jemaah kompak batuk tak berkesudahan.

Masjid Nabawi selalu disesaki jemaah setiap tiba waktu solat wajib. Masjid berkapasiti 800,000 ribu orang itu, dipadati jemaah dari berbagai negara. Seperti Indonesia, India, Pakistan, Azerbaijan, Kazarstan, Afrika, Mesir, Turki, Malaysia, dan negara-negara lain.

Sebahagian besar jemaah melaksanakan sunnah arbain, solat wajib 40 waktu tanpa terhenti. Mereka juga melaksanakan solat sunah dan berkunjung ke Raudhah. Praktis selama 24 jam, masjid tidak pernah sepi dari jemaah.
Soal batuk ini, doktor Agus Hidayat, spesialis  paru-paru yang bertugas di Balai Pengubatan Haji Indonesia Daerah Kerja Jeddah, pernah berseloroh. Menurutnya, haji "tidak afdol" kalau belum batuk.

"Biasanya kalau musim haji selesai, batuk sahut-sahutan. Jadi ada anekdot 'haji belum lengkap, belum afdol, kalau belum batuk'," kata doktor Agus Hidayat.
Doktor di RSUD dr Sutomo itu mengatakan, penyakit saluran pernafasan atas ini memang kerap melanda jemaah. Pemicunya kerana perbedaan suhu yang sangat drastik.

Di Arab Saudi, suhu rata-rata 45 darjah celcius, sehingga udara menjadi kering kerana kelembaban yang  tipis dan berdebu.
Perilaku hidup kurang sihat yang dilatarbelakangkan kebiasaan dan strata sosial juga ikut menentukan. Dari lebih 150 ribu haji Indonesia, 70 peratus belum pernah berhaji dan baru pertama kali naik pesawat.

"Penggunaan masker masih sukar. Padahal sangat penting. Masker harus dibasahi  sedikit, disembur pray untuk mempersempit partikel masuk," kata Agus.
Selain cuaca panas dan penggunaan masker yang belum jadi budaya, AC di kamar juga jadi masalah. Di Arab Saudi, seluruh ruangan termasuk kamar dilengkapi AC superdingin.

Kadang kala jemaah sepuh tubuhnya  kurang boleh menerima paparan AC, sehingga mempengaruhi daya tahan tubuh.
Penyebaran virus ISPA biasanya melalui  udara. Sementara ketika musim haji semua orang berkumpul di masjid. Begitu jemaah batuk, virus akan menular ke jemaah lain. (*)

No comments:

Post a Comment