Saturday, October 25, 2014

Ratu Elizabeth II Berkicau di Tweeter Pertama Kali

  25/10/14
London - Ratu Elizabeth II pagi ini berkicau di tweeter untuk pertama kalinya ketika membuka pameran di Museum Ilmu Pengetahuan London . Kicauan Ratu Inggeris yang ditayangkan pada layar besar itu disaksikan oleh 600 orang yang mengunjungi pameran IPTEK.

"It is a pleasure to open the Information Age exhibition today at the @ScienceMuseum and I hope people will enjoy visiting. Elizabeth R," tulis Ratu Elizabeth II dalam akaun @BritishMonarchy pada Jumaat (24/10/2014) pukul 17.35 GMT.

Seperti dilansir CNN, Elizabeth R merupakan singkatan dari Elizabeth Regina, atau dalam bahasa latin Regina bererti Ratu. Sang Ratu pertama kali mengunjungi museum tersebut pada 76 tahun silam.

Kicauan tersebut pun langsung di-tweet ulang oleh 23 ribu pengguna twitter dan di'like'kan oleh 22 ribu pengguna. Di usia yang ke-88 dan setelah 60 tahun menjadi ratu, Elizabeth II akhirnya melangkah ke teknologi baru.

Pada tahun 1953, Elizabeth II merupakan orang Istana Britain pertama yang tampil dalam siaran langsung di televisyen. Penampilan tersebut pun menjadi pemicu penjualan televisyen besar-besaran pada era tersebut.
sumber:detikNews

No comments:

Post a Comment