Thursday, November 20, 2014

Andai kata Mahathir boikot perhimpunan Umno tahun ini

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Sejak bertindak menarik balik sokongannya terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang dianggap paling lemah dan menimbulkan banyak kerosakan kepada negara, Tun Mahathir Mohamad tidak henti-henti memberi teguran serta kritikan.

Tidak saja teguran itu dibuat secara terbuka melalui media atau tulisan di blognya, bekas Perdana Menteri itu juga kerap memberi pandangan dan kritikan melalui orang peseorangan atau kumpulan tertentu yang bertemu dengannya.

“Secara umumnya, Mahathir tidak berpura-pura dalam tindakannya. Sama ada secara tertutup atau terbuka, nada dan tahap kritikannya terhadap kepimpinan Najib tetap sama,” tulis Shahbudin Husin dalam blognya, semalam.

Menurut beliau, Mahathir juga menegur mengenai hutang 1MDB yang tinggi dan pemberian BR1M yang dianggapnya rasuah kepada rakyat.

Tambahnya, memahami sikap Mahahir yang tidak mudah mengalah apabila sudah membuat sesuatu keputusan, adalah dijangka menjelang Perhimpunan Agung Umno pada 25 hingga 29 November ini, bakal ada lagi teguran dan kritikan akan diluahkannya terhadap Najib.

“Tetapi sebagaimana sikap Najib yang suka berdiam diri, membisu dan senyap dalam banyak isu, beliau juga mengambil sikap yang sama terhadap semua teguran serta kritikan oleh Mahathir selama ini,” tulisnya lagi.

Untuk itu, beliau berpandangan bagi menunjukkan keseriusannya menegur dan mengkritik Najib, Mahathir sewajarnya tidak menghadiri Perhimpunan Agung Umno tahun ini.

Bagi Shhabudin, hanya dengan memboikot perhimpunan kali ini mampu menyedarkan Najib dan lain-lain pemimpin Umno agar tidak terus berkhayal dalam dunia mereka sendiri yang sebenarnya makin buruk di pandangan umum. – HARAKAHDAILY 20/11/2014

No comments:

Post a Comment