Thursday, November 20, 2014

Parlimen Ghana Usulkan Hukum Rejam untuk Wanita Selingkuh

Seorang anggota parlimen Ghana yang menyarankan hukum rejam untuk perempuan yang berselingkuh mendapat dukungan rakan-rakannya dari parti yang berkuasa.

Nelson Abudu Baani mengatakan kepada satu stesyen radio agar undang-undang warisan yang baru harus diimbangi dengan pasal tentang hukuman rejam bagi perempuan yang berselingkuh.

Dalam usulan perubahan UU tersebut, akan ada pasal yang menetapkan seorang isteri secara otomatik akan mewariskan harta benda suaminya yang tidak sempat menulis surat wasiat, walau isterinya memilik anak dari lelaki lain pada   ketika pernikahan dengan suaminya.

Baani menegaskan bahawa peraturan itu tidak adil sehingga diperlukan pasal untuk merejam perempuan yang berselingkuh.

Perubahan UU dimaksudkan untuk memberikan hak yang lebih banyak kepada perempuan terkait dengan harta benda suaminya yang meninggal.

Sebuah kelompok pegiat, OccupyGhana, meminta Baani meminta maaf dan mendesaknya mundur dari parlimen kerana saranannya tersebut.

Namun ketua parlimen, dan rakan-rakan satu partinya, menepis tuntutan pengunduran diri Baani.

Seorang anggota parlimen yang merupakan pegiat hak perempuan, Ursula Owusu Ekuful, mengatakan agar 'otak Bani perlu diperiksa'.

"Untuk anggota parlemen yang bangun dan mengatakan perempuan harus direjam kerana selingkuh, otaknya seharusnya diperiksa," tutur Ekuful seperti dikuitip media online SpyGhana.
sumber: detikNews  19/11/14

No comments:

Post a Comment