Saturday, November 1, 2014

Banting bayi sampai mati, lelaki ini dihukum mati

01/11/14


Banting balita sampai tewas, lelaki China ini dihukum mati
 
 Aksi keji lelaki China berikut berbalas hukuman setimpal. Pada Jumaat (31/10), regu tembak sudah mengeksekusi mati Han Lei. Pesalah adalah pelaku pembunuhan tahap satu yang membunuh seorang kanak-kanak, seperti dilansir BBC.

Publik di Negera China gembira mendengar hukuman ini dilaksanakan. Xinhua melaporkan, di forum-forum dunia maya sejak siang tadi waktu setempat, ramai pengguna Internet merasa Lei pantas menerima ganjarannya lantaran terlalu biadab.

Pembunuhan ini terjadi tahun lalu. Ketika itu, Lei sedang berbelanja di sebuah supermarket Ibu Kota Beijing. Dia merebut parkir dari seorang ibu muda. Wanita itu tidak terima lantas meminta Lei pergi.

Selepas bertengkar, lelaki 39 tahun itu mendadak membanting kereta bayi yang didorong perempuan itu, padahal ada bayi di dalamnya. Tak ayal, anak perempuan dua tahun tersebut meninggal seketika.

Setelah melakukan aksi keji itu, Lei sempat mencuba lari dibantu kawannya Li Ming yang kebelakangan turut ditangkap polis  . Walaupun tak sampai dihukum mati, rakannya ini mendapat hukuman lima tahun penjara.

Dalam perbicaraan September tahun lalu, Lei mengakui perbuatannya dan merasa menyesal, walau dia berdalih dalam pengaruh alkohol. Ketika rayuannya ditolak Mahkamah Agung China, Lei akhirnya pasrah.

"Saya sudah menghancurkan masa depan seorang anak, pastikan saya dihukum mati," ucapnya.

sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment