Sunday, November 23, 2014

Kegigihan lelaki yang menyuapi ibunya meskipun kedua tangannya cacat

22/11/14

 
 Photo copyright Youtube/ภาคภูมิ จิตต์โสภณ
  Semua orang berjuang di muka bumi ini. Ada yang diberi kecukupan, tapi ada juga yang diberi keterbatasan. Hebatnya, semua jiwa yang ada di muka bumi ini diberi semangat yang tak terbatas. 
Hal ini dibuktikan oleh Kvukthong Yoirurob. Beberapa waktu lalu ia sempat menjadi salah satu pembicaraan di social media. Apa yang sudah ia lakukan? Anda boleh baca di sini
 
Kvukthong adalah lelaki separuh  umur yang memiliki tangan tak sempurna sejak lahir, meski begitu dia membesar dengan kasih sayang dan kegigihan yang luar biasa. Selain itu, Kvukthong merupakan anak yang bertanggung jawab dan berbakti pada orang tua. 

Photo copyright Facebook/Kvukthong Yoirurob 

Dalam video Facebook di atas, Kvukthong nampak sudah biasa menyuapi ibunya. Sang ibu sudah tak sekuat dulu dan semakin tua. Kalau dahulu sang ibu mendampinginya untuk boleh menerima kekurangan dan menemukan potensinya, kini balik Kvukthong yang membalas jasa  ibunya. Meskipun seperti yang boleh kita lihat, kedua tangannya tidak sempurna. 
 
Di negaranya, Thailand, Kvukthong mendapat perhatian ramai orang. Bukan kerana simpati, namun kerana salute dan beberapa di antara netizen merasa malu melihat semangat Kvukthong. Ia mungkin terbatas, tapi apa yang dia lakukan banyak menembus batas. 

Photo copyright Facebook Kvukthong Yoirurob  
Semangat itu mengetuk pintu hati mereka untuk menyumbangkan wang dan dukungan pada keluarga Kvukthong. Sejak ibunya sakit tua, Kvukthong memang tak lagi bekerja kerana harus menjaganya sepanjang hari. Namun pintu rejeki Tuhan memang ada di mana-mana, tak sedikit bantuan berdatangan pada ibu dan anak ini. 
 
Ladies, semua orang punya masalah dan keluhannya masing-masing. Itu adalah hal yang manusiawi. Tapi, jangan lupa untuk bangkit lagi, yakin dan berusaha. Niscaya, akan ada banyak hal yang membantu dan melancarkan usaha anda sebagai jawaban atas doa dan kegigihan yang anda lakukan
 sumber: Vemale.com

No comments:

Post a Comment