Sunday, November 23, 2014

Penumpang keretapi dikejutkan dengan bayi yang menangis di bawah kerusinya

22/11/14

 
Foto: copyright shanghaiist.com
Vemale.com - Seorang penumpang di keretapi K530 jurusan Chengdy-Hangzhou dikejutkan dengan sosok bayi di bawah kerusi yang ia duduki. Bayi tersebut dimasukkan dalam sebuah beg dengan dibalut baju dan selimut hangat. Wah, ibunya ke mana ya?

Dilansir dari shanghaiist.com, bayi yang usianya sekitar tiga hingga lima bulan ini dibungkus rapat dalam sebuah beg dan diletakkan di bawah kerusi penumpang keretapi nomor 65. Rupanya, menurut keterangan polisi , beg yang berisi bayi tersebut dibawa oleh dua wanita separuh umur. Polis  pun tak mencurigai kedua wanita tersebut kerana tak memperlihatkan gelagat mencurigakan. Terlebih kerana kedua wanita tersebut meletakkan beg tersebut di bawah kerusi bersamaan dengan barang-barang yang lain. Dan ketika sudah sampai di stesyen  Yingtan, Jiangxi, kedua wanita itu meninggalkan beg tersebut.

Tas berisi bayi ini ditemukan di bawah kursi penumpang kereta api. | Foto: copyright shanghaiist.com 

 
Penumpang lain di kereta api tersebut tadinya tak tahu bahawa ada bayi dalam beah itu. Kerana bayi tersebut tak mengeluarkan suara apalagi menangis. Baru ketika sudah sampai di stesyen terakhir, bayi itu menangis. 
 
Setelah ditemukan, syukurlah bayi tersebut masih dalam keadaan sihat. Kini bayi itu sementara dirawat di sebuah rumah penampungan anak-anak sementara polis  masih menyiasat kes tersebut.

Entah apa motif ibu kandung bayi ini meninggalkan buah hatinya di bawah kerusi kereta api. Tak terbayang nantinya bagaimana ketika bayi ini tumbuh besar dan tahu bahawa dirinya dulu pernah ditinggalkan dalam sebuah beg di bawah kerusi keretapi.

“You know what the great thing about babies is? They are like little bundles of hope. Like the future in a basket.”
― Lish McBride, Hold Me Closer, Necromancer

No comments:

Post a Comment