Monday, December 22, 2014

Dibayar 9,000 baht sebulan tugas lelaki Thailand ini masuk mulut buaya

Dibayar Rp 3 juta, tugas pria Thailand ini masuk mulut buaya
Aksi ekstrem pawang buaya di Thailand. ©2014 Merdeka.com  
Zoo Shamphran di Ibu Kota Bangkok, Thailand, punya atraksi menggegerkan publik. Yakni ketika dua orang pawang bergantian memasukkan kepala mereka ke dalam mulut buaya. Selama beberapa detik, mereka akan berpose dalam situasi bahaya tersebut demi para pelancung. Dua lelaki itu adalah Akraphol Wannawate dan Samrit Maiboran. Sejak awal 2000, keduanya melakonkan pekerjaan tersebut. "Dan kami sihat-sihat saja," kata Wannawate sambil tertawa seperti dilansir Daily Mail, Isnin (22/12).

Seakan sengaja memacu jantung para pelancung, mereka kerap meloloskan diri beberapa detik sebelum buaya tersebut mengatupkan rahang penuh taring tersebut.

Sekadar maklumat, sekali mulut buaya mengatup nyaris mustahil membukanya secara paksa, kecuali hewan itu dibunuh. Daging apapun mampu koyak reptilia yang hidup sejak era prasejarah itu.

Wannawate dan Maiboran dibayar 9,000 baht  sebulan   untuk menjalani atraksi maut ini. Sedangkan pengunjung bonbin biasanya membayar tiket senilai Rp 190.000 sekali masuk, menyaksikan dua sahabat itu menyorongkan anggota tubuh ke mulut buaya.

Wannawate mengingatkan atraksi ini hasil latihan bertahun-tahun. Tak cukup bila anda sekadar pawang buaya. "Saya perlu mengenal buaya itu 10 hari, baru boleh mulai latihan untuk atraksi ini," akunya.
Tapi kerana cuma berdua, sementara pelancung datang enam hari seminggu, keduanya mulai keletihan. Itu sebabnya perlu pegawai baru buat atraksi buaya di Bonbin Shampran.

Satu lagi, buaya yang boleh diajak atraksi ini hanya yang  jenis air tawar berusia lebih dari 15 tahun. Khabarnya jenis ini masih boleh diajak kompromi dibanding buaya air asin. 
sumber: Youtube/ Merdeka.com 22/12/14

No comments:

Post a Comment