Saturday, December 27, 2014

Foto unik hasil rakaman jurugambar Indonesia hebohkan dunia

27/12/14

Foto katak digendong bekicot raksasa Kalimantan gegerkan dunia Katak digendong siput di Sambas. ©2014 Merdeka.com/Hendy MP/Solent News  Hasil rakaman  Hendy Mp (25 tahun), jadi perbincangan pegiat fotografi dunia. Surat khabar Daily Mail  Sabtu (27/12), sampai mengulasnya khusus. 

Foto tersebut memang unik. Nampak terjalin persahabatan antara Katak Hijau Sungai Abah dengan siput raksasa Afrika. Hendy mengabadikan momen unik itu di hutan dekat rumahnya di Sambas, Kalimantan Barat.
"Saya kebetulan sedang main ke hutan, ketika saya lihat dua makhluk itu bermain dan nampak akrab," kata Hendy.

Sedar bahawa momen seperti ini satu dari sejuta, Hendy segera merakamnya aktiviti dua haiwan tersebut.

Katak yang banyak ditemui di Sumatera dan Borneo itu seperti menciumi sang siput, sebelum kemudian numpang di atas cengkerangnya. Katak ini asyik 'digendong' selama lima minit, sebelum kemudian pergi.
Sedangkan siput besar itu sebetulnya hewan asli Afrika Timur. Namun selama beberapa tahun migrasi alami maupun atas prakarsa manusia membuat spesies bekicot raksasa tersebut tersebar hingga Indonesia.

Para peminat fotografi mengapresiasi momen katak dan siput. "Sungguh menggemaskan, melihat dua makhluk itu boleh bermain seperti manusia," kata Jan Mesquite dari Amerika Syarikat.
sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment