Sunday, December 28, 2014

Heboh badak tiba-tiba terbaring di jalanan

27/12/14

Heboh kuda nil tiba-tiba 'ngaso' di jalanan Taiwan
Warga Kota Yuanli, Taiwan, dikejutkan pemandangan aneh di salah satu jalan protokol. Seekor badak terbaring di sana, dengan kondisi cedera parah di bahagian perut, seperti dilaporkan Stesyen Televisyen CCTV News, Sabtu (27/12). 
 
Kejadian kelmarin petang  waktu setempat itu begitu cepat. Sampai-sampai para pemilik  kedai di Daerah Miaoli tidak tahu bila badak tersebut terjatuh. Yang mereka tahu hewan ini sudah sukar bergerak sebab  kakinya patah, disertai darah akibat lecet di bahagian perutnya.
Hewan sepanjang dua meter dan berat satu ton itu ternyata jatuh dari truk. Beberapa jam setelah insiden pengelola zoo di Kota Taichung mengakui hewan itu milik mereka.

Haiwai itu diberi nama "A Ho" ini hendak dibawa ke pusat pengelolaan fauna, tapi ada kesilapan teknik sehingga pintu belakang terbuka. Sebelum jemputan datang, polis setempat memanggil doktor haiwan untuk menyuntikkan ubat pelali.

Pemerintah Taiwan mengatakan pengelola A Ho harus bertanggung jawab lantaran haiwan ini mengalami cedera parah lalu menimbulkan gangguan di ruang publik. Denda maksimum mencapai 75 ribu Dolar Taiwan .
sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment