Thursday, December 18, 2014

Lelaki dipenjara seumur hidup kerana bekap 2 puterinya dengan bantal

8/12/2014
 
Seorang lelaki Melbourne yang membunuh dua puteri kecilnya dengan membekap mereka menggunakan bantal, telah dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup.

Charles Mihayo, 36 tahun, membunuh puterinya Savannah, 4 tahun, dan Indianna, 3 tahun, di apartmennya, pada bulan April.

Pada bulan Ogos, dia mengaku bersalah atas pembunuhan itu dan hari ini, dia dijatuhkan hukuman oleh Mahkamah Agung dengan hukuman minima  31 tahun penjara.


Two girls who were murdered. 
 Photo: Indianna, 3, (left) and Savannah, 4, were at the centre of a bitter 
custodial dispute. (Supplied) abc.net
Pendakwa mengatakan,ketika itu, Charles terjebak dalam perselisihan sengit mengenai hak penjagaan anak dengan ibu dua gadis kecil itu, yakni mantan isterinya, dan telah bertindak seperti itu untuk balas dendam.

Dalam perbicaraan terungkap, Charles mengirim pesan ke mantan isterinya sesaat sebelum dia membunuh dua puterinya seraya menyebut bahawa sang mantan telah "menang", dan dia menyerah atas haknya untuk bertemu kedua gadis kecil itu.

Charles mengatakan kepada sang mantan isteri bahawa dia ingin melihat mereka "untuk terakhir kalinya" dan ketika sang ibu membawa mereka untuk melihat Charles, lelaki ini mendandani dua gadis cilik itu dengan gaun baru yang sengaja dia belikan untuk mereka.

Charles kemudian merakam Savannah dan Indianna yang sedang menari dengan iringan muzik, sebelum akhirnya membekap mereka dengan bantal.

Setelah membunuh mereka, Mihayo memandikan keduanya, kemudian mendandani mereka dalam gaun balerina.

Ia kemudian menelepon nombor telepon kecemasan untuk melaporkan pembunuhan berganda dan ketika polis  tiba dia berkata: "Sudah terjadi, saya sudah membunuh mereka. Saya sudah membunuh anak-anak saya sendiri."

Charles ditangkap di tempat kejadian dan mengaku kepada polis , bahawa ‘tak ada alasan yang baik &rsquo untuk membunuh mereka, tetapi ketika itu dia merasa tindakannya ‘masuk akal &rsquo.

Ketika polis bertanya mengapa dia telah membunuh puterinya, dia mengatakan "Anda harus bertanya padanya," yang bererti mantan isterinya.

Dalam pembacaan keputusan, Hakim Agung negara  Victoria, Lex Lasry, mengatakan, konflik dengan sang mantan isteri telah memotivasi Charles untuk melakukan ‘kejahatan yang mengerikan &rsquo.

"Saya hanya tidak mengerti mengapa, ketika adu argumen tentang anak-anak ini berlangsung antara  anda dengan mantan isteri anda, anda  membuat kedua gadis kecil itu membayar dengan nyawa mereka, hanya untuk menyakiti dan melukai mantan isteri  anda," katanya.

Hakim Lex mengatakan, Charles telah menunjukkan ‘naluri manusia yang paling dasar &rsquo.

"Anda memutuskan untuk menunjukkan kepada mantan isteri anda bahawa dia tidak memiliki kontrol atas anak-anak dan hubungan mereka dengan anda yang selama ini ia fikir punya," jelas sang hakim.

Hakim mengatakan, walau Charles telah bertanggung jawab atas apa yang telah dilakukannya, dia tampaknya tidak menyesal.

"Saya sama sekali tidak yakin bahawa anda memiliki rasa tulus atau keinginan untuk mengubah dosa atau kesalahan anda, yang boleh membuat saya menyimpulkan bahawa anda menyesal," katanya.

Ia menyambung, "Anda tak nampak hancur atau sangat bersedih atas kesalahan anda."


Charles Mihayo
Murderer Charles Mihayo is lead in to the supreme court of Victoria on Thursday. Photograph: Julian Smith/AAP
sumber: detikNews 

No comments:

Post a Comment